Main Article Content
Abstract
Sociology in Poland and in the world is not interested in the phenomenon of exam, despite the fact that it is a product of social interaction. It is possible that sociology appears to have no theoretical potential to examining this matter. In this paper I indicate several perspectives which authors relate to particular and diverse aspects of the exam. I confront it with a social genesis background of them and consider a possibility of connecting these perspectives to create a holistic theory of exam. I begin the review from Weber?s bureaucratical theory of exam and the concept of K. Marx. Next I recognize contemporary problems of R. Collins?s and R. Dore?s credentialism and P. Bourdieu?s reproductionism including newest trends of researches of the so-called hidden curriculum. As the last one, I examine a Foucault proposition of exam as oppression.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
-
BERGE K.L., 2002, Hidden norms in assessment of students? exam essays in norwegian upper secondary schools, Written Communication, 19 (4).
BŁESZNOWSKI B., 2009, Batalia o człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
BOCZKOWSKI A., 2011, Jakość kształcenia w wymiarze ideologicznym i empirycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
BOUDON R., 2009, Logika działania społecznego, Nomos, Kraków.
BOURDIEU P., PASSERON J.C., 2006, Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, PWN, Warszawa.
CASTILLO DEL L.M.G., 2006, Hacia una evaluación del examen y un examen de la evaluación, Revista de la Pontificia Universidad Católica Del Equador, 78 (4).
COLLINS R., 1979, The Credential Society: An Historical Sociology of Education and Stratification, Academic Press, New York.
COLLINS R., 2006, Konfliktowa teoria stratyfikacji, [w:] A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Scholar, Warszawa.
DORE R., 1976, The Diploma Disease, University of California Press, California.
FOUCAULT M., 1998, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa.
GALVÁN V., bdw, La influencia de Michel Foucault en el ámbito educativo espa?ol, pobrano z: http://www.filosofia.net/materiales/articulos/a_48.html#aut
GMEREK T., 2011, Edukacja i nierówności społeczne, Impuls, Kraków.
HERCZYŃSKI J., HERBST M., 2002, Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku, Fundacja ?Klub Obywatelski?, Warszawa.
IGLESIAS F.J.M., 2009, Hacer extra?o lo habitual. Microsociología del examen en la clase de historia, ÍBER, 60.
KŁOSKOWSKA A., 2006, Teoria socjologiczna Pierre?a Bourdieu, [w:] P. Bourdieu, J.C. Passeron, Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, PWN, Warszawa.
LENKIEWICZ J., 1994, Czym są ?ukryte programy? szkoły?, Edukacja i Dialog, 06, Pobrano z: http://eid.edu.pl/archiwum/1994,24/czerwiec,30/czym_sa_ukryte_programy_szkoly,104.html
MARKS K., 1962, Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa, [w:] K. Marks, F. Engels, Dzieła wszystkie, t. I, Książka i Wiedza, Warszawa.
MARUSZEWSKI T., 2001, Psychologia poznania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
NIEMIERKO B., 2006/2007, Znaczenie edukacyjne egzaminu doniosłego, Meritum, 3?4.
NOWAK S., 2007, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
PATENA W., bdw, Kredencjalna teoria wykształcenia, pobrano z: http://blog.wsb?nlu.edu.pl/Patena/2009/06/28/kredencjalna?teoria?wyksztalcenia/
PIETER J., 1973, Egzamin obiektywny, Nasza Księgarnia, Warszawa.
POPPER K., 2002, Logika odkrycia naukowego, PWN, Warszawa.
ŚLUSARCZYK M., 2010, Spory o edukację. Wczoraj i dziś, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne ? Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.
WEBER M., 2002, Gospodarka i społeczeństwo, PWN, Warszawa.
WILSON J., MUSICK M., 1997, Who cares? Toward an integrated theory of volunteer work, American Sociological Review, 62(5).
ZIÓŁKOWSKI M., 2006, Teoria socjologiczna początku XXI wieku, [w:] A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Scholar, Warszawa.
References
BŁESZNOWSKI B., 2009, Batalia o człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
BOCZKOWSKI A., 2011, Jakość kształcenia w wymiarze ideologicznym i empirycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
BOUDON R., 2009, Logika działania społecznego, Nomos, Kraków.
BOURDIEU P., PASSERON J.C., 2006, Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, PWN, Warszawa.
CASTILLO DEL L.M.G., 2006, Hacia una evaluación del examen y un examen de la evaluación, Revista de la Pontificia Universidad Católica Del Equador, 78 (4).
COLLINS R., 1979, The Credential Society: An Historical Sociology of Education and Stratification, Academic Press, New York.
COLLINS R., 2006, Konfliktowa teoria stratyfikacji, [w:] A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Scholar, Warszawa.
DORE R., 1976, The Diploma Disease, University of California Press, California.
FOUCAULT M., 1998, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa.
GALVÁN V., bdw, La influencia de Michel Foucault en el ámbito educativo espa?ol, pobrano z: http://www.filosofia.net/materiales/articulos/a_48.html#aut
GMEREK T., 2011, Edukacja i nierówności społeczne, Impuls, Kraków.
HERCZYŃSKI J., HERBST M., 2002, Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku, Fundacja ?Klub Obywatelski?, Warszawa.
IGLESIAS F.J.M., 2009, Hacer extra?o lo habitual. Microsociología del examen en la clase de historia, ÍBER, 60.
KŁOSKOWSKA A., 2006, Teoria socjologiczna Pierre?a Bourdieu, [w:] P. Bourdieu, J.C. Passeron, Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, PWN, Warszawa.
LENKIEWICZ J., 1994, Czym są ?ukryte programy? szkoły?, Edukacja i Dialog, 06, Pobrano z: http://eid.edu.pl/archiwum/1994,24/czerwiec,30/czym_sa_ukryte_programy_szkoly,104.html
MARKS K., 1962, Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa, [w:] K. Marks, F. Engels, Dzieła wszystkie, t. I, Książka i Wiedza, Warszawa.
MARUSZEWSKI T., 2001, Psychologia poznania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
NIEMIERKO B., 2006/2007, Znaczenie edukacyjne egzaminu doniosłego, Meritum, 3?4.
NOWAK S., 2007, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
PATENA W., bdw, Kredencjalna teoria wykształcenia, pobrano z: http://blog.wsb?nlu.edu.pl/Patena/2009/06/28/kredencjalna?teoria?wyksztalcenia/
PIETER J., 1973, Egzamin obiektywny, Nasza Księgarnia, Warszawa.
POPPER K., 2002, Logika odkrycia naukowego, PWN, Warszawa.
ŚLUSARCZYK M., 2010, Spory o edukację. Wczoraj i dziś, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne ? Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.
WEBER M., 2002, Gospodarka i społeczeństwo, PWN, Warszawa.
WILSON J., MUSICK M., 1997, Who cares? Toward an integrated theory of volunteer work, American Sociological Review, 62(5).
ZIÓŁKOWSKI M., 2006, Teoria socjologiczna początku XXI wieku, [w:] A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Scholar, Warszawa.