Main Article Content
Abstract
The article presents the typology of different concepts of adulthood used in adult education research. Most of them were created in the 1960?s and the 1970?s when adult education system was based on formal teaching offered by the educational institutions. Now we observe how postmodernity has revised the concept of adulthood. The idea of lifelong learning emphasizes the processes of natural learning situated in people?s lifeworlds. Accordingly, the term ?adulthood? has lost its cognitive status and it has been replaced by the category ?personal experience?.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ALHEIT P., 2004, Ponowoczesne wyzwania „społeczeństwa uczącego się”. Podejście krytyczne, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4 (28).
- AMSTERDAMSKA O., 1992, Odmiany konstruktywizmu w socjologii nauki, [w:] J. Niżnik (red.), Pogranicza epistemologii, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
- ARBISZEWSKI K., 2011, Co robią teksty naukowe, jeśli nie odzwierciedlają świata? W poszukiwaniu (post)konstruktywistycznych metafor, [w:] P. Bytniewski, M. Chałubiński (red.), Teoretyczne podstawy socjologii wiedzy, t. 3, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
- BAUMAN Z., 1995, Wolność, Wydawnictwo Żak, Kraków.
- BAUMAN Z., 2008, Zindywidualizowane społeczeństwo, GWP, Gdańsk.
- BECK U., 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- BERGER P., LUCKMANN T., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PWN, Warszawa.
- BOUCOUVALAS M., KRUPP J.-A., 1989, Adult Development and Learning, [in] S.B. Merriam, P.M. Cunningham (eds.), Handbook of Adult and Continuing Education, Jossey-Bass, San Francisco–London.
- BROOKFIELD S., 2001, Repositioning Ideology Critique as a Critical Theory of Adult Learning, Adult Education Quarterly, 1 (52).
- BRUNER J., 2006, Kultura edukacji, Universitas, Kraków.
- COCKX F., BAERT H., 2005, Perspectives on Facilitating Learning Revised. About Socialization, Emancipation and Ecocipation, [in] A. Bron, E. Kurantowicz, H. Salling Olesen, L. West (eds.), “Old” and “New” Worlds of Adult Learning, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu, Wrocław.
- CROSS P.K., 1981, Adults as Learners: Increasing Participation and Facilitating Learning, Jossey-Bass, San Francisco.
- DUBAS E. (red.), 2005, Człowiek dorosły – istota (nie)znana?, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Poznań.
- FLEMING T., 2009, Habermas o społeczeństwie obywatelskim, świecie życia i systemie. Odkrywanie społecznego wymiaru teorii transformatywnej, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1 (45).
- FRINDT A., 2005, Czy warto być dorosłym? Społeczno-kulturowe uwarunkowania pojęcia dorosłości w świadomości młodzieży wielkomiejskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- GERGEN K., J., 2009, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- GIDDENS A., 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- GRIESE H.M., 2005, Człowiek dorosły – istota (nie)znana?, [w:] E. Dubas (red.), Człowiek dorosły – istota (nie)znana?, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.
- HAJDUK E., 2001, Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Wydawnictwo Żak, Warszawa.
- HAVIGHURST R.J., 1962, Developmental Tasks and Education, David McKay, Co., New York.
- ILLERIS K., 2002, Understanding the Conditions of Adult Learning, Adults Learning, 4 (14).
- ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSW TWP we Wrocławiu, Wrocław.
- ILLERIS K., 2009, Na czym polega specyfika uczenia się ludzi dorosłych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 1(45).
- JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- JARVIS P., 2004, Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice, Routledge-Falmer, New York–London.
- KAPRALSKI S., 1995, Wartości a poznanie socjologiczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
- KIDD J.R., 1973, How Adults Learn, Association Press, New York.
- KNOWLES M.S., 1972, The Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy, Association Press, New York.
- KNOX A.B., 1977, Adult Development and Learning: A Handbook of Individual Growth and Competence in the Adult Years for Education and the Helping Professions, Jossey-Bass, San Francisco.
- KAPRALSKI S., 1995, Wartości a poznanie socjologiczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
- KRAJEWSKI M., 1997, Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego, Kultura i Społeczeństwo, 3 (41).
- KURANTOWICZ E., NIZIŃSKA A., 2012, Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- MARCZUK M., 1994, Próba określenia andragogicznego modelu procesu kształcenia dorosłych, [w:] M. Marczuk (red.), Problemy i dylematy andragogiki, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
- MURPHY M., FLEMING T. (red.), 2012, Habermas, teoria krytyczna i edukacja, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- PIETRASIŃSKI Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, Wiedza Powszechna, Warszawa.
- RICE J.K., 1979, Self Esteem, Sex-Role Orientation, and Perceived Spouse Support for a Return to School, Adult Education Quarterly, 4 (29).
- ROGERS A., 2003, What is the Difference? A New Critique of Adult Learning and Teaching, NIACE, Oxford.
- RORTY R., 1994, Filozofia a zwierciadło natury, Spacja, Warszawa.
- RORTY R., 1998, Konsekwencje pragmatyzmu. Eseje z lat 1972–1980, IFiS PAN, Warszawa.
- SEMKÓW J., 1981, Proces samokształcenia i jego rozumienie w aspekcie badań działalności kulturalno- -oświatowej i doskonalenia zawodowego, [w:] J. Semków (red.), Procesy samokształceniowe w działalności kulturalno-oświatowej i w doskonaleniu zawodowym: koncepcje badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- URBAŃCZYK F., 1973, Dydaktyka dorosłych, Ossolineum, Wrocław.
- URBAŃSKI-KORŻ R., 2000, Etyka prostomyślności jako aksjologiczna oferta andragogiki, [w:] R. Urbański-Korż (red.), Kompetencje społeczne dorosłych, Edytor, Poznań–Toruń.
- WYGOTSKI L.S., 1989, Myślenie i mowa, PWN, Warszawa.
- ZIÓŁKOWSKI M., 1989, Wiedza, jednostka, społeczeństwo. Zarys koncepcji socjologii wiedzy, PWN, Warszawa.
- ZYBERTOWICZ A., 1995, Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Wydawnictwo UMK, Toruń.
References
ALHEIT P., 2004, Ponowoczesne wyzwania „społeczeństwa uczącego się”. Podejście krytyczne, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4 (28).
AMSTERDAMSKA O., 1992, Odmiany konstruktywizmu w socjologii nauki, [w:] J. Niżnik (red.), Pogranicza epistemologii, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
ARBISZEWSKI K., 2011, Co robią teksty naukowe, jeśli nie odzwierciedlają świata? W poszukiwaniu (post)konstruktywistycznych metafor, [w:] P. Bytniewski, M. Chałubiński (red.), Teoretyczne podstawy socjologii wiedzy, t. 3, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
BAUMAN Z., 1995, Wolność, Wydawnictwo Żak, Kraków.
BAUMAN Z., 2008, Zindywidualizowane społeczeństwo, GWP, Gdańsk.
BECK U., 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
BERGER P., LUCKMANN T., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PWN, Warszawa.
BOUCOUVALAS M., KRUPP J.-A., 1989, Adult Development and Learning, [in] S.B. Merriam, P.M. Cunningham (eds.), Handbook of Adult and Continuing Education, Jossey-Bass, San Francisco–London.
BROOKFIELD S., 2001, Repositioning Ideology Critique as a Critical Theory of Adult Learning, Adult Education Quarterly, 1 (52).
BRUNER J., 2006, Kultura edukacji, Universitas, Kraków.
COCKX F., BAERT H., 2005, Perspectives on Facilitating Learning Revised. About Socialization, Emancipation and Ecocipation, [in] A. Bron, E. Kurantowicz, H. Salling Olesen, L. West (eds.), “Old” and “New” Worlds of Adult Learning, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu, Wrocław.
CROSS P.K., 1981, Adults as Learners: Increasing Participation and Facilitating Learning, Jossey-Bass, San Francisco.
DUBAS E. (red.), 2005, Człowiek dorosły – istota (nie)znana?, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Poznań.
FLEMING T., 2009, Habermas o społeczeństwie obywatelskim, świecie życia i systemie. Odkrywanie społecznego wymiaru teorii transformatywnej, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1 (45).
FRINDT A., 2005, Czy warto być dorosłym? Społeczno-kulturowe uwarunkowania pojęcia dorosłości w świadomości młodzieży wielkomiejskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
GERGEN K., J., 2009, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
GIDDENS A., 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
GRIESE H.M., 2005, Człowiek dorosły – istota (nie)znana?, [w:] E. Dubas (red.), Człowiek dorosły – istota (nie)znana?, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.
HAJDUK E., 2001, Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Wydawnictwo Żak, Warszawa.
HAVIGHURST R.J., 1962, Developmental Tasks and Education, David McKay, Co., New York.
ILLERIS K., 2002, Understanding the Conditions of Adult Learning, Adults Learning, 4 (14).
ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSW TWP we Wrocławiu, Wrocław.
ILLERIS K., 2009, Na czym polega specyfika uczenia się ludzi dorosłych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 1(45).
JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
JARVIS P., 2004, Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice, Routledge-Falmer, New York–London.
KAPRALSKI S., 1995, Wartości a poznanie socjologiczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
KIDD J.R., 1973, How Adults Learn, Association Press, New York.
KNOWLES M.S., 1972, The Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy, Association Press, New York.
KNOX A.B., 1977, Adult Development and Learning: A Handbook of Individual Growth and Competence in the Adult Years for Education and the Helping Professions, Jossey-Bass, San Francisco.
KAPRALSKI S., 1995, Wartości a poznanie socjologiczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
KRAJEWSKI M., 1997, Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego, Kultura i Społeczeństwo, 3 (41).
KURANTOWICZ E., NIZIŃSKA A., 2012, Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
MARCZUK M., 1994, Próba określenia andragogicznego modelu procesu kształcenia dorosłych, [w:] M. Marczuk (red.), Problemy i dylematy andragogiki, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
MURPHY M., FLEMING T. (red.), 2012, Habermas, teoria krytyczna i edukacja, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
PIETRASIŃSKI Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, Wiedza Powszechna, Warszawa.
RICE J.K., 1979, Self Esteem, Sex-Role Orientation, and Perceived Spouse Support for a Return to School, Adult Education Quarterly, 4 (29).
ROGERS A., 2003, What is the Difference? A New Critique of Adult Learning and Teaching, NIACE, Oxford.
RORTY R., 1994, Filozofia a zwierciadło natury, Spacja, Warszawa.
RORTY R., 1998, Konsekwencje pragmatyzmu. Eseje z lat 1972–1980, IFiS PAN, Warszawa.
SEMKÓW J., 1981, Proces samokształcenia i jego rozumienie w aspekcie badań działalności kulturalno- -oświatowej i doskonalenia zawodowego, [w:] J. Semków (red.), Procesy samokształceniowe w działalności kulturalno-oświatowej i w doskonaleniu zawodowym: koncepcje badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
URBAŃCZYK F., 1973, Dydaktyka dorosłych, Ossolineum, Wrocław.
URBAŃSKI-KORŻ R., 2000, Etyka prostomyślności jako aksjologiczna oferta andragogiki, [w:] R. Urbański-Korż (red.), Kompetencje społeczne dorosłych, Edytor, Poznań–Toruń.
WYGOTSKI L.S., 1989, Myślenie i mowa, PWN, Warszawa.
ZIÓŁKOWSKI M., 1989, Wiedza, jednostka, społeczeństwo. Zarys koncepcji socjologii wiedzy, PWN, Warszawa.
ZYBERTOWICZ A., 1995, Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Wydawnictwo UMK, Toruń.