Main Article Content

Abstract

The article presents some traps that result from, as M. Kundera would say, ?the turbulences of re-duction?, which bring the educational mission down to the rule of ?either ? or?: either keeping andhanding down cultural legacy or its change. It can be said that that the article is a specific attempt ofcoming to terms with the vision of ?liberal conservatism? always affected by the lack of closure andcrack. At the same time it does not act totally in a chaotic space of signs and meanings, but in a space thatis put in order dynamically and that is thought-provoking in the intensity and tension of poles of an os-cillating system where one pole signifies identity and the other ? difference; one ? ?code of reason?(discourse) and the other ?code of understanding? (intuition).

Keywords

kultura edukacja promocja kultury culture education culture promotion

Article Details

How to Cite
Andrukowicz, W. (2013). Promotion of Culture - Culture of Promotion. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(1(61), 7–25. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/5

References

  1. Andrukowicz, W. (1994). Antycypacja kierunku i modelu edukacji. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  2. Andrukowicz, W. (2004). Dydaktyka komplementarna. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
  3. Andrukowicz, W. (2006). Szlachetny pożytek. O filozoficznej pedagogice Bronisława F. Trentowskiego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  4. Berger, J., Luckman, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
  5. Da Costa, N.C.A., Krause, D. (2003). The logic of complementarity. Pobrane z: http://www.cfh.ufsc.br/~dkrause/prepub.html
  6. Dyer, G. (1982). Advertising as Communication. London: Methuen.
  7. Eagleton, T. (1998). Iluzje postmodernizmu. Warszawa: Wydawnictwo Spacja.
  8. Fichte, J.G. (1996). Teoria wiedzy. Wybór pism (T. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  9. Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać: narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
  10. Hall, S. (1980). Encoding/decoding. W: S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, P. Willis (Eds.), Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies. London: Hutchinson.
  11. Inglis, F. (2007). Kultura. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
  12. Merton, R. K. (1976). Sociological Ambivalence and Other Essays. New York: Free Press.
  13. Merton, R. K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  14. Platon (1958). Fajdros (W. Witwicki, tłum.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  15. Rudnicki, L. (1996). Zachowania konsumenta na rynku. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  16. Schopenhauer, A. (1995). Świat jako wola i przedstawienie (T. 2, J. Garewicz, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  17. Sztompka, P. (2009). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
  18. Trentowski, B. F. (1844). Myślini, czyli całokształt logiki narodowej. Poznań: Wyd. Kamieński.
  19. Wernick, A. (1991). Promotional Culture: Advertising, Ideology and Symbolic Expression. London: Sage.