Main Article Content
Abstract
The article presents some traps that result from, as M. Kundera would say, ?the turbulences of re-duction?, which bring the educational mission down to the rule of ?either ? or?: either keeping andhanding down cultural legacy or its change. It can be said that that the article is a specific attempt ofcoming to terms with the vision of ?liberal conservatism? always affected by the lack of closure andcrack. At the same time it does not act totally in a chaotic space of signs and meanings, but in a space thatis put in order dynamically and that is thought-provoking in the intensity and tension of poles of an os-cillating system where one pole signifies identity and the other ? difference; one ? ?code of reason?(discourse) and the other ?code of understanding? (intuition).
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Andrukowicz, W. (1994). Antycypacja kierunku i modelu edukacji. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Andrukowicz, W. (2004). Dydaktyka komplementarna. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
- Andrukowicz, W. (2006). Szlachetny pożytek. O filozoficznej pedagogice Bronisława F. Trentowskiego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Berger, J., Luckman, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
- Da Costa, N.C.A., Krause, D. (2003). The logic of complementarity. Pobrane z: http://www.cfh.ufsc.br/~dkrause/prepub.html
- Dyer, G. (1982). Advertising as Communication. London: Methuen.
- Eagleton, T. (1998). Iluzje postmodernizmu. Warszawa: Wydawnictwo Spacja.
- Fichte, J.G. (1996). Teoria wiedzy. Wybór pism (T. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać: narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
- Hall, S. (1980). Encoding/decoding. W: S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, P. Willis (Eds.), Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies. London: Hutchinson.
- Inglis, F. (2007). Kultura. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
- Merton, R. K. (1976). Sociological Ambivalence and Other Essays. New York: Free Press.
- Merton, R. K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Platon (1958). Fajdros (W. Witwicki, tłum.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Rudnicki, L. (1996). Zachowania konsumenta na rynku. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
- Schopenhauer, A. (1995). Świat jako wola i przedstawienie (T. 2, J. Garewicz, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Sztompka, P. (2009). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
- Trentowski, B. F. (1844). Myślini, czyli całokształt logiki narodowej. Poznań: Wyd. Kamieński.
- Wernick, A. (1991). Promotional Culture: Advertising, Ideology and Symbolic Expression. London: Sage.
References
Andrukowicz, W. (1994). Antycypacja kierunku i modelu edukacji. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Andrukowicz, W. (2004). Dydaktyka komplementarna. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
Andrukowicz, W. (2006). Szlachetny pożytek. O filozoficznej pedagogice Bronisława F. Trentowskiego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Berger, J., Luckman, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
Da Costa, N.C.A., Krause, D. (2003). The logic of complementarity. Pobrane z: http://www.cfh.ufsc.br/~dkrause/prepub.html
Dyer, G. (1982). Advertising as Communication. London: Methuen.
Eagleton, T. (1998). Iluzje postmodernizmu. Warszawa: Wydawnictwo Spacja.
Fichte, J.G. (1996). Teoria wiedzy. Wybór pism (T. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać: narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
Hall, S. (1980). Encoding/decoding. W: S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, P. Willis (Eds.), Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies. London: Hutchinson.
Inglis, F. (2007). Kultura. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Merton, R. K. (1976). Sociological Ambivalence and Other Essays. New York: Free Press.
Merton, R. K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Platon (1958). Fajdros (W. Witwicki, tłum.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rudnicki, L. (1996). Zachowania konsumenta na rynku. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Schopenhauer, A. (1995). Świat jako wola i przedstawienie (T. 2, J. Garewicz, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sztompka, P. (2009). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Trentowski, B. F. (1844). Myślini, czyli całokształt logiki narodowej. Poznań: Wyd. Kamieński.
Wernick, A. (1991). Promotional Culture: Advertising, Ideology and Symbolic Expression. London: Sage.