Main Article Content
Abstract
The writer formulates a thesis that teaching religious education in Polish school contributes to developing the skills of dialogue by children and young people. It is justified by the theological character of religious education that aims at helping a young man ? by the means of faith ? to enter into a dialogue with revealed God. The very God, standing in the centre of religious education, invites to a dialogue. During religious education the task of a catechist and pupil is to enter into a dialogue understood as an attempt of joint exploration of truth and its better understanding. By no means can this dialogue be perceived as a technique of inventing the truth and creating it through a compromise of participants.This article was prepared as a polemical voice towards the earlier statement of M. Cackowska and P. Stańczyk who reject the possibility of introducing pupils into the dialogue reality during religious education.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ARTEMIUK P., 2011, Chrystologia zstępująca kard. Christopha Schönborna, Wyd. „Biblos”, Tarnów.
- BRONK A., SALAMUCHA A., 2010, Dialog jako droga prawdy o człowieku, Paedagogia Christiana, 1(25).
- CACKOWSKA M., STAŃCZYK P., 2012, Katecheza szkolna – między demokracją a teologią zstępującą, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1 (57).
- DĄBROWA E., JANKOWSKA D. (red.), 2008, Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
- DZIEKOŃSKI S. (red.), 2002, Dydaktyka w służbie katechezy, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Kraków.
- GARA J., 2008, Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- GARA J., 2010, Filozofia dialogu i jej implikacje pedagogiczne, Paedagogia Christiana, 2(26).
- JAN PAWEŁ II, 1997, Przesłanie do Biskupów z Konferencji Episkopatu Polski, [w:] Jezus Chrystus wczoraj, dziś i na wieki. Przemówienia z Pielgrzymki Apostolskiej Ojca Świętego do Polski w 1997 roku, Wyd. „Apostolicum”, Ząbki.
- KORGUL M., 1998, Dydaktyka na lekcjach religii, Wyd. „Atla 2”, Wrocław.
- MAJEWSKI M., 1995, Antropologiczna koncepcja katechezy, „Poligrafia Salezjańska”, Kraków.
- NOWAK M., 2010, Dialog w wychowaniu, Paedagogia Christiana, 1(25).
- PANUŚ T., 2001, Zasada wierności Bogu i człowiekowi i jej realizacja w polskiej katechizacji. Studium w świetle „Ramowego programu katechizacji” funkcjonującego w latach 1971–2001, Wyd. Unum, Kraków.
- PARZYCH K.A., 2000, Dialog jako metoda ewangelizacji współczesnego świata według Jana Pawła II, „Hosianum”, Olsztyn.
- POTOCKI A., 2007, Wychowanie religijne w polskich przemianach. Studium socjologiczno-pastoralne, UKSW, Warszawa.
- POTOCKI A., 2008, Między parafią a szkołą – edukacja religijna w procesie przemian, [w:] K. Szafraniec (red.), Młodość i oświata za burtą przemian, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
- POTOCKI A., 2010, Parafialne rady duszpasterskie – pomysł na podmiotowość laikatu i demokratyzację struktur w Kościele katolickim?, [w:] K. Wielecki (red.), Wybrane problemy demokracji i podmiotowości. Wprowadzenie, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
- STALA J. (red.), 2004, Dydaktyka katechezy, 2 części, Wyd. „Biblos”, Tarnów.
- STUDNICKI P., 2010, Dialog edukacyjny w nauczaniu katechetycznym – teoria a szkolna rzeczywistość, Wyd. Naukowe UPJPII, Kraków.
- SZPET J., 1999, Dydaktyka katechezy, Wyd. UAM, Poznań.
- SZULAKIEWICZ M., 2010, Kategoria dialogu w refleksji filozoficznej, Paedagogia Christiana, 1(25).
- ŚNIEŻYŃSKI M., 2001, Dialog edukacyjny, Wyd. Nauk. PAT, Kraków.
- ŚNIEŻYŃSKI M. (red.), 1998, Pedagogika w katechezie, Wyd. Nauk. PAT, Kraków.
- TOMASIK P., 2004, Religia w dialogu z edukacją. Studium na temat korelacji nauczania religii katolickiej z polską edukacją szkolną, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa.
- TWARDZICKI B., 2001, Katechetyka formalna w służbie wiary, Wyd. Archidiecezji Przemyskiej, Przemyśl.
References
ARTEMIUK P., 2011, Chrystologia zstępująca kard. Christopha Schönborna, Wyd. „Biblos”, Tarnów.
BRONK A., SALAMUCHA A., 2010, Dialog jako droga prawdy o człowieku, Paedagogia Christiana, 1(25).
CACKOWSKA M., STAŃCZYK P., 2012, Katecheza szkolna – między demokracją a teologią zstępującą, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1 (57).
DĄBROWA E., JANKOWSKA D. (red.), 2008, Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
DZIEKOŃSKI S. (red.), 2002, Dydaktyka w służbie katechezy, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Kraków.
GARA J., 2008, Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Wydawnictwo WAM, Kraków.
GARA J., 2010, Filozofia dialogu i jej implikacje pedagogiczne, Paedagogia Christiana, 2(26).
JAN PAWEŁ II, 1997, Przesłanie do Biskupów z Konferencji Episkopatu Polski, [w:] Jezus Chrystus wczoraj, dziś i na wieki. Przemówienia z Pielgrzymki Apostolskiej Ojca Świętego do Polski w 1997 roku, Wyd. „Apostolicum”, Ząbki.
KORGUL M., 1998, Dydaktyka na lekcjach religii, Wyd. „Atla 2”, Wrocław.
MAJEWSKI M., 1995, Antropologiczna koncepcja katechezy, „Poligrafia Salezjańska”, Kraków.
NOWAK M., 2010, Dialog w wychowaniu, Paedagogia Christiana, 1(25).
PANUŚ T., 2001, Zasada wierności Bogu i człowiekowi i jej realizacja w polskiej katechizacji. Studium w świetle „Ramowego programu katechizacji” funkcjonującego w latach 1971–2001, Wyd. Unum, Kraków.
PARZYCH K.A., 2000, Dialog jako metoda ewangelizacji współczesnego świata według Jana Pawła II, „Hosianum”, Olsztyn.
POTOCKI A., 2007, Wychowanie religijne w polskich przemianach. Studium socjologiczno-pastoralne, UKSW, Warszawa.
POTOCKI A., 2008, Między parafią a szkołą – edukacja religijna w procesie przemian, [w:] K. Szafraniec (red.), Młodość i oświata za burtą przemian, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
POTOCKI A., 2010, Parafialne rady duszpasterskie – pomysł na podmiotowość laikatu i demokratyzację struktur w Kościele katolickim?, [w:] K. Wielecki (red.), Wybrane problemy demokracji i podmiotowości. Wprowadzenie, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
STALA J. (red.), 2004, Dydaktyka katechezy, 2 części, Wyd. „Biblos”, Tarnów.
STUDNICKI P., 2010, Dialog edukacyjny w nauczaniu katechetycznym – teoria a szkolna rzeczywistość, Wyd. Naukowe UPJPII, Kraków.
SZPET J., 1999, Dydaktyka katechezy, Wyd. UAM, Poznań.
SZULAKIEWICZ M., 2010, Kategoria dialogu w refleksji filozoficznej, Paedagogia Christiana, 1(25).
ŚNIEŻYŃSKI M., 2001, Dialog edukacyjny, Wyd. Nauk. PAT, Kraków.
ŚNIEŻYŃSKI M. (red.), 1998, Pedagogika w katechezie, Wyd. Nauk. PAT, Kraków.
TOMASIK P., 2004, Religia w dialogu z edukacją. Studium na temat korelacji nauczania religii katolickiej z polską edukacją szkolną, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa.
TWARDZICKI B., 2001, Katechetyka formalna w służbie wiary, Wyd. Archidiecezji Przemyskiej, Przemyśl.