Main Article Content
Abstract
The article reports the results of examinations of 40 children with infantile cerebral palsy (ICP) with normal mental development and 40 children fully psychically able with the same intellectual development. The examinations concerned the visual-motoric integration for different forms of infantile cerebral palsy. The characteristics of infantile cerebral palsy determines the kind of neurological disorders, their location and symptoms. The method and technique of the examinations were presented along with the mechanics of visual-motoric integration. Also the term of ?integration? was presented in different contexts. Based on the structure of the Scheme of body and face in the ?en face? test an analysis of the results
was made and an interpretation of conclusions was made, which show what form of ICP favourably influences the process of visual-motoric integration.
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- AFFOLTER F., Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Tłumaczył T. Duliński, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.
- BOGDANOWICZ M, Integracja percepcyjno - motoryczna - metody diagnozy i terapii. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa, Warszawa 1990.
- CHOJNACKA-SZAWŁOWSKA G., SZAWŁOWSKI K., Rehabilitacja. Medyczna Agencja Wydawniczo-Informacyjna, Warszawa 1994.
- CZAJKOWSKA J., HERDA K., Zajęcia korekcyjno-kompenasyjne w szkole. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.
- DAURAT-HMELJAK C., STAMBAK M., BERGESJ., Test de Schema Corporel. Paris, Less Editions du Centre de Psychologie Appliquee, 1972.
- DOMANG., Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu? Wydawnictwo PROTEXT, Poznań 1996.
- JANKOWICZ E., SzELOŻYŃSKA K., Wczesne rozpoznawanie porażeń mózgowych u dzieci i wczesna ich rehabilitacja, W: Dega W. (red.). Ortopedia i rehabilitacja, PZWL, Warszawa 1984.
- MICHAŁOWICZ R., Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL, Warszawa 1993.
- SLENZAK J., Uczeń z odchyleniami w stanie zdrowia i rozwoju, WSiP, Warszawa 1984.
- TOMASZEWSKI T., Wstęp do psychologii, PWN, Warszawa 1963.
- ZAKRZEWSKA B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, WSiP, Warszawa 1996.
References
AFFOLTER F., Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Tłumaczył T. Duliński, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.
BOGDANOWICZ M, Integracja percepcyjno - motoryczna - metody diagnozy i terapii. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa, Warszawa 1990.
CHOJNACKA-SZAWŁOWSKA G., SZAWŁOWSKI K., Rehabilitacja. Medyczna Agencja Wydawniczo-Informacyjna, Warszawa 1994.
CZAJKOWSKA J., HERDA K., Zajęcia korekcyjno-kompenasyjne w szkole. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.
DAURAT-HMELJAK C., STAMBAK M., BERGESJ., Test de Schema Corporel. Paris, Less Editions du Centre de Psychologie Appliquee, 1972.
DOMANG., Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu? Wydawnictwo PROTEXT, Poznań 1996.
JANKOWICZ E., SzELOŻYŃSKA K., Wczesne rozpoznawanie porażeń mózgowych u dzieci i wczesna ich rehabilitacja, W: Dega W. (red.). Ortopedia i rehabilitacja, PZWL, Warszawa 1984.
MICHAŁOWICZ R., Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL, Warszawa 1993.
SLENZAK J., Uczeń z odchyleniami w stanie zdrowia i rozwoju, WSiP, Warszawa 1984.
TOMASZEWSKI T., Wstęp do psychologii, PWN, Warszawa 1963.
ZAKRZEWSKA B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, WSiP, Warszawa 1996.