Main Article Content

Abstract

In her article, the author focuses on the factors which influence functioning of families of children with disabilities. It mainty analyses the impact of a disabled child?s disorder as a determining factor of the arising life problems. The last part of the article deals with social support which has a significant influence on improvement of functioning of families of children with disabilities.

Article Details

How to Cite
Sekułowicz, M. (1998). Problems of Fuctioning of Families of Children with Disabilities. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 1(1(1), 61–82. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/391

References

  1. A parent’s guide to accessing programs for infants, toddlers, and preschoolers with disabilities (august 1994); NICHCY and Academy for Educational Development, U.S. Departament of Education; http://www.aed.org/nichcy
  2. Akerley M. S., Developmental changes in families with autistics childern; W: Schopler E., Mesibov (red.), The effects of autism on the family, New York, Plenum Press, 1984, 85-98
  3. ANDRZEJEWSKA E., CZŁAPIŃSKA Z., RADWAŃSKA J.,RADWAŃSKA J., SEREJSKIi J., Próba oceny stanu i perspektyw młodzieży upośledzonej umysłowo zamieszkałej na wsi. W: Wald I. (red.), O integracją społeczną młodocianych i dorosłych upośledzonych'. Warszawa, WSiP, 1978.
  4. Autism symptom checklist; adapted from ayginal by Professor Rendle-Short, Brisbane Childern’s Hospital. University of Queensland, Australia; http://www.autism- u.org/checklist.html.
  5. BALCEREK M., Stosunek społeczeństwa wiejskiego do dziecka upośledzonego umysłowo. Szkoła Specjalna 1982/3, 1982.
  6. BEBKO J. M., KONSTANTAREAS M. M., SPRINGER J., Parent and professional evaluations of family stress associated with characteristics of autism. Journal of Autism and Developmental Disorders (1987) 17, 565-576.
  7. BECKMAN P. J., Influence of selected child characteristics on stress in families of hendicapped infants, American Journal Mental Deficiency, (1983) 88, 150-156.
  8. BECKMAN P. J., Comparison of mothers and father’s perceptions of the effect of young children with and without disabilities, American Journal of Mental Retardation, (1991) 5.
  9. BOCZAR K., Młodzież umysłowo upośledzona w rodzinie i środowisku pracy. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych Warszawa 1982.
  10. BOUMA R., SCHWEITZER R., The impact of chronic childhood illness on family stress: A comparative study between autism and cystic fibrosis. Journal of Clinical Psychology, (1990) 46, 722-730.
  11. BORZYSZKOWSKA H., Rola rodziny i jej zadania w kształceniu jednostek upośledzonych. W: Hulek A. (red.). Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego, Studia Pedagogiczne, t. XL, (1979).
  12. BRISTOL M., Autyzm u dziecka: stres w rodzinie, W: Autism Research Review, Kwartalnik Instytutu Badań nad Autyzmem - edycja polska, tom 5, nr 3, Wydawnictwo Fundacja „Synapsis”, 1991.
  13. BRISTOL M., Family resources and successful adaptation to autistic children, W: E. Schopler, G. B. Mesibov (red.). Effects of autism on the family, New York Plenum Press, (1987) 289-310.
  14. CARR J., Pomoc dziecku upośledzonemu, Warszawa, PZWL, 1984.
  15. CHODKOWSKA M., Mieć dziecko z porażeniem mózgowym, Pracownia Wydawnicza Fundacji „Masz Szansę”, Lublin 1995.
  16. CUTLER B.C., KOZLOFF H.A., Living with autism: Effectson families and family needs. W: Cohen D. J., Donnelan A. (red.). Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders, New York , Wiley, 1987.
  17. De MYER M.K., Parents and children in autism, Toronto, John Wiley and Sons, 1979.
  18. De YER M.K., GOLDBERG P., Family needs of the autistic adolescents, W: Schopler F. & Mesibor G.B. (eds.). Autism in adoplescents and adults, New York Plenum, 1983, 225-250.
  19. DELACTO C.H., Dziwne, niepojęte autystyczne dziecko, Warszawa, Fundacja Synapsis, 1995.
  20. DONOVAN A.M., Family Stress and Ways of Coping with Adolescents Who Have Handicaps, Maternal Perceptions American Journal on Mental Retardation , (1988) 92, 6, 502-509.
  21. DYKCIK W., Rodziny dzieci głębiej upośledzonych umysłowo i ich sytuacja społeczna (na podstawie badań w Poznaniu), Materiały informacyjno-dydakyczne, (1968) 6-7.
  22. DYKCIK W., Aktualne problemy życiowe osób autystycznych i ich rodzin, W: Dykcik W. (red.). Autyzm kontrowersje i wyzwania, Eruditas, Poznań 1994.
  23. DYKCIK W., Warunki i możliwości kulturowej transmisji postaw i zachowań społecznych wobec autonomii i izonomii osób niepełnosprawnych umysłowo, W: Dykcik W. (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Eruditas, Poznań 1996.
  24. FARBER B., Mental Retardation: Its Social Contex and Social Consequences, Houghton Mifflin Company, Boston 1968.
  25. FARBER B., Family adaptation to severly mentally retarded children, W: Bogab M., Richardson S. (reds.). The mebtally reterded in society, A social perspektive Baltimore University, Park Press, 1975, 247-266.
  26. FIRKOWSKA-MANKIEWICZ A., Grupy samopomocowe - jak powstają i jak funkcjonują, Wspólna Troska nr 1, 1993,4, 93,4-8.
  27. FISHMAN S., WOLF L., The handicapped child: psychological effects of parental, mental and sibling relationship, Psychiatric Clinics of North America, (1991) 14, 199-217.
  28. FRAK M., O turnusach rehabilitacyjno-wypoczynkowych, Dziecko Autystyczne t. IV nr 2, 1996, 40-44.
  29. FRAK M., Współdziałanie z resortem zdrowia, Dziecko Autystyczne T. IV nr 2, 1996, 49-51.
  30. FRIEDRICH W.N., Predictors of coping behaviour of mothers of handicapped children, Journal of Consulting and Clinical Psychology, (1979) 47, 1140-1141. Frith U., Autyzm, Świat Nauki, (1993) 8, 58-65.
  31. GAŁKOWSKI T., Problemy rodzin dzieci upośledzonych umysłowo, Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne nr 6, 1978.
  32. GAŁKOWSKI T., Dzieci specjalnej troski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979.
  33. GAŁKOWSKI T., Usprawnianie dziecka autystycznego w rodzinie, Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem, Warszawa 1980.
  34. GAŁKOWSKI T., Autyzm w rodzinie - ujęcie interdyscyplinarne, Kultura i Edukacja, (1993), 4, 85-102.
  35. GAŁKOWSKI T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, WSiP, Warszawa 1995.
  36. GOLEMBIEWSKI R.T., MUNZENRIDER R., Phases of psychological bburnout organizational covariants:
  37. A replication from a large population, Journal of Health and Human Resources Administration, (1984) 6,290-323.
  38. GOLEMBIEWSKI R.T., Bournout as a Problem at Work: Mapping Its Degree, Duration and Consequences, (1990), niepublikowany maszynopis.
  39. GÓRCZYCKA E., Przystosowanie młodzieży ze schorzeniami narządu ruchu do życia społecznego, PZWL, Warszawa 1981.
  40. GRODZKA M., Płacz bez łez. Wydawnictwo Medyczne MAKrned s.c., Gdańsk 1995.
  41. HANENSTEIN H.J., The experience of distress in parents of chronically ill children: potential or likely outcomme?. Journal of Clinical Child Psychology, (1990) 19.
  42. HARPER D.C., Child behavior towerdthe parent: A factor analisis of mother's reports of disabled children. Journal of Autism and Developmental Disorders, (1984) 14.
  43. HELLER K., SWINDLE R., Social networks, perceived social support and coping with stress, W: Feluer R.D. (red.). Preventive Psychology, New York, Pergamon Press, 1983, 87-103.
  44. HOLROYD, McArthur J., Mental retardation and stress on the parents: A contrast between Down's syndrome and childhood autism, American Journal of Mental Deficiency, (1976) 80, 431-436.
  45. RÓŻYCKA, Defekt dziecka jako czynnik traumatyzujący rodziców. W: M. Jędrzejczak (red.). Materiały III Krajowego Sympozjum Psychologii Defektologicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, t. I, cz. 2, Wroclaw, 1980.
  46. JACOBS J., Family Support Connections, Autism Society of America, 1997, http://www.autismsociety/tstart_family.html.
  47. JONES M.B., SZATMAR P. (1988) - Stoppage rules and genetic studies of autism; Journal of autism and Developmental Disorders, 18,313-323
  48. KIRKHAM M.A. i wsp. Developing coping styles and social networks: an interrwention outcome study with mothers of handicapped children. Child Care, Health and Development, (1986) 12, 313-323.
  49. Koegel R.L, Schreibman L., O’NEILL R. E., Burke J.C., The personality and family interaction characteristics ofparents of autistic children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, (1983) 51, 683-692.
  50. KONSTANTAREAS M.M., Autistic, Learning Disabled and Delayed Children’s hnact on their parents, Canadian Journal of Behavioral Science, (1991) 23, 358-357.
  51. KONSTANTAREAS M.M., Blackstock E.B., WEBSTER Ch.D., Autyzm, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, Warszawa
  52. KONSTANTAREAS M.M., Homatidis S., Assessing child symptom severity and stress in parents of autistics children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, (1989) 30, 459-470.
  53. KOSAKOWASKI C., ŻELECHOWSKA M., Diagnoza i selekcja dzieci lekko upośledzonych umysłowo. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Toruń, 1988, z. 183.
  54. KOŚCIELSKA M., Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny, PWN, Warszawa 1984.
  55. KOŚCIELSKA M., Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa 1995.
  56. KOWALIK S., Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji, PWN, Warszawa—Poznań 1989.
  57. KRAMARCZYK E., Upośledzenie dziecka jako niesprawiedliwość zadana przez los i ludzi: Doświadczenia matek. Psychologia Wychowawcza, nr 4, 1989.
  58. KRUK-lASOOCKA J., Rodzina i jej dziecko upośledzone umysłowo. Prace Pedagogiczne LXXXV111, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1991.
  59. KRUK-lASOOCKA J., Obraz siebie rodziców dzieci autystycznych a ich postawy wobec dziecka. Prace Pedagogiczne C1V, Acta Universitatis Wratislaviensis 1578 (1994) 99-109.
  60. KUŁAKOWSKA Z., O leczeniu dzieci z porażeniem mózgowym. Wspólna Troska, nr 2-3 (2); Dolnośląska Fundacja „Pomoc Dzieciom”, Wrocław 1992.
  61. CHOMBARD DE Lauwe R.H., Rodzina, wychowanie i społeczność cywilizacji przemysłowej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4 (1971).
  62. MALKA M., AMIRAM R., Mather’s Perceptions of Family Climate, W: Famielies with a Retarded Child, 2, vol. 30, 1983.
  63. Michałowicz R. (red.). Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL, Warszawa 1993.
  64. MILGRAM N.A., ATZIL M., Parenting stress in raising autistic children, Journal of Autism and Developmental Disorders, 18 (1988), 415-424.
  65. MRUGALSKA K., Rodzice i dzieci, W: Olechnowicz H. (red.), U źródeł rozwoju dziecka. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988.
  66. O’MOOR M., Living with autism, Irish Journal of Psychology, 4 (1978), 33-45.
  67. OBUCHOWSKA I., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (praca zbiorowa), WSiP, Warszawa 1991.
  68. OLECHNOWICZ H., Wczesny autyzm dziecięcy. Symtomatologia, diagnostyka, etiologia, terapia. W: Czownicka E. (red.), Psychologiczne problemy wczesnego autyzmu dziecięcego, WSPS, Warszawa 1983.
  69. OLECHNOWICZ H., Dziecko własnym terapeutą, PWN, Warszawa 1995.
  70. OSHIMA Mayumi, To Parents of Autistic Childern: Some Useful Messages, 1997. Email: oshima@eden.rutgers.edu
  71. OŻÓG-RADEW M., Postawy matek wobec dzieci upośledzonych w stopniu lekkim, a system kształcenia tych dzieci. W: Dykcik W. (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Eruditas, Poznań 1996.
  72. PEARLIN L., SCHODER C., The Structure of Coping, Journal of Health and Social Behavior, t. 9, 1978.
  73. PEETERS T., Wpływ autyzmu na życie rodzinne. Dziecko Autystyczne, T. IV, 2, 1996, 14-27.
  74. PERSON V., Chan T.W., The relationship between parenting stress and social support in mothers of chldren with learning disabilities — A Chinese Experience, Social Scienfce and Medicine, Vol. 37, Jul. 1993,267-274.
  75. PISULA E., Stres rodzicielski i zespół wypalania się sil u rodziców dzieci autystycznych, niepublikowana praca doktorska, 1992.
  76. PISULA E., Stres rodzicielski związany z wychowywaniem dzieci autystycznych i z zespołem Downa, Psychologia Wychowawcza, nr 1, 1993, 44-52.
  77. PISULA E., Strategie radzenia sobie ze stresem a dobrostan psychiczny u matek dzieci o zaburzonym rozwoju. Psychiatria Polska, tom XXX, nr 2, 1996, 221-232.
  78. PŁATEK A., Autyzm, Alergia i Ciemność, Dziecko Autystyczne, T. IV, nr 1, 1996, 20-24.
  79. REYMAN J., KUCYPER K., Między rezygnacją a wyzwaniem, Wieczorek Press, Katowice 1994.
  80. RIPLEY S., A Parent’s Guide: Accessing Parent Gropus, publication of NICHCY, 1997, http://www.aed.org/nichcy, E-mail: nichcy@aed.org
  81. RODIRIGUE J. R., Families of autistic childern: Psychological funktioning of mothers. Journal of Clinical Chilhod Psychology, Vol. 49, No. 4, 1990, 371-379.
  82. ROESEL R., LAWLIS G.F., Divorce in families of genetically handicapped/mentally retarded individuals, American Journal of Family Therapy, 11 (1983), 45-50.
  83. ROLA J., PISULA E., Style radzenia sobie z stresem rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i zespołem Downa, Zdrowie Psychiczne, nr 3-4 (rok XXXIV), 1993.
  84. Schopler E., Mesibov G.B. (eds.). Autism adolescents and adults. New York Plenum, 1983.
  85. SEKULOWICZ M„ Niektóre problemy funkcjonowania rodziny dziecka autystycznego. W: Dykcik W. (red.). Autyzm — kontrowersje i wyzwania, Eruditas, Poznań 1994.
  86. SEKULOWICZ M., Ocena wsparcia socjalnego matek dzieci niepełnosprawnych. W: Rola J., Pisula E. (red.). Dziecko z upośledzeniem umysłowym w rodzinie, WSPS, Warszawa 1996.
  87. SULLIVAN R.C., Sibilings of autistic children, Journal of Autism and Developmental Disorders, 1979, 287-298.
  88. TAYLOR S.E., Adjustment to threatening evanc. A theory of cognitive adaptation, American Psychologist, Vol. 38, No. 10, 1983.
  89. TOMKIEWICZ S., Więź rodziny z dzieckiem upośledzonym - Wybrane zagadnienia z defektologii, t. 3, pod red. T. Gałkowskiego, ATK, Warszawa 1975.
  90. TYSZKA Z., Społeczna przynależność rodziny a sytuacja rodzinna dziecka. W: Ziemska M. (red.), Rodzina a dziecko, PWN, Warszawa 1979.
  91. VALENTINE D.P., Sources of support and stress for families - Children with specjał needs, Uniwersity of South Carolina, 1992 (artykuł nie publikowany).
  92. WALTON W.T., Parents of disabled children burn-oat too: Counseling parents of disabled children on stress management, International Journal for the Advancement of Counselling, (1983) 16, 107-118.
  93. WOJCIECHOWSKI F., Środowisko rodzinno-wychowawcze dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; W: Hulek A. (red.), Rewalidacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w rodzinie, PWN, Warszawa 1984.
  94. WOLF L.C., NOH S., SPEECHLEY M., Brief report: psychological effects of parenting stres on parents of autistic children, Journal of Autism and Developmental Disorders, (1989) 19, 157-166.
  95. WOLFENSBERGER W., Counnseling the parents of the retarded. W: Baumaister E., Zldine A., Mental Retardation, Appraisal, Education and Rehabilitation; Chicago 1967.
  96. WRONISZEWSKI M., Terapia dzieci autystycznych oparta na pracy w rodzinie. W: Dziecko Autystyczne. XIV Ogólnokrajowy Dzień Rehabilitacji Dziecka, Wrocław, 26 października 1990; Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1991.