Main Article Content
Abstract
The study aimed to show the structure of professional performance among the teachers of the Małopolska Region in Poland. It was attempted to find out what trends ? emancipation, subjective, heuristic and nonconformist, or rather objective, adaptive, stereotypical and conformist ? dominated in the educational activities and declarations of the teachers under the research. The research took place in the school year of 2004/2005, in the Małopolska region, Poland, and comprised 250 randomly chosen subjects, employed in different types of schools in Polish villages, towns and cities. To rate the standards of the teachers? role in their profession the PRN questionnaire (Rubacha 2000) had been used. The results of the study confirmed the prevalence of the adaptive and objective standard of the teachers? professional performance, saturated with conformist attitudes, and a lack of cohesion between the declarative and operative spheres in the subjects? everyday work situations.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- CIEŚLIŃSKI R., 2005, Sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli wychowania fizycznego, Wydawnictwo AWF, Warszawa.
- CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1996, Podmiotowe kompetencje emancypacyjne w perspektywie kształcenia ustawicznego, [w:] E. Przybylska, K. Jaskot (red.), Kształcenie ustawiczne jako współczesna strategia edukacyjna – nowe tendencje w andragogice, Wydawnictwo Archiwum Państwowego, Szczecin.
- EKIERT-OLDROYD D., 2003, Konteksty zmian edukacyjnych. Szkoła przyszłości – nauczyciele przyszłości, [w:] D. Ekiert-Oldroyd (red.), Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- FLINDERS D., 1988, Teacher isolation and the new reform, Journal of Curriculum and Supervision, 4.
- FROŁOWICZ T., 2003, Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami, Wydawnictwo Uczelniane AWF, Gdańsk.
- GROCHULSKA J., 2000, Kształcenie nauczycieli a zagrożenia i nadzieje demokratyzacji edukacji szkolnej, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa.
- HEJNICKA-BEZWIŃSKA T., 2000, O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
- KAWKA Z., 1998, Między misją a frustracją: społeczna rola nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- KELCHTERMANS A., 1993, Getting the story, understanding the lives: From career stores to teachers’ professional development, Teaching and Teacher Education, 5/6.
- KLUS-STAŃSKA D., 2003, Nauczyciel wobec utraty jednoznaczności kultury. Podjęcie wyzwania czy ucieczka, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa.
- KOMAR W., 2000, Współczesność i nauczyciel – perspektywy edukacji bez dogmatów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- KONARZEWSKI K., 2002, Nauczyciel, [w:] K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania. Szkoła. Tom II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- KOSIBA G., 2009, Doskonalenie i rozwój nauczycieli wychowania fizycznego, Wydawnictwo AWF, Kraków.
- KOZIELECKI J., 1987, Koncepcja transgresyjna człowieka, PWN, Warszawa.
- KWIATKOWSKA H., 2005, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- KWIATKOWSKA H., 2008, Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- ŁOBOCKI M., 1999, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- ŁUSZCZUK W., 2003, Potrzeby edukacyjne nauczycieli, [w:] D. Ekiert-Oldroyd (red.), Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria – praktyka – perspektywy, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- MICHALAK J.M., 2003, Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
- PUTKIEWICZ E., ZAHORSKA M., 2001, Społeczne nierówności edukacyjne – studium sześciu gmin, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
- RODZIEWICZ E., 1994, „Szkoły myślenia” w edukacji. Praktyki myślenia wychowawczego – teorie – orientacje edukacyjne, [w:] J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej, Edytor, Toruń–Poznań.
- ROVEGNO I., 1994, Teaching within a curricula zone of safety: school culture and the situated nature of student teachers’ pedagogical content knowledge, Research Quarterly for Exercise and Sport, 3.
- RUBACHA K., 2000, Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
- RUTKOWIAK J., 1982, Rozwój zawodowy nauczyciela a szkoła, WSiP, Warszawa.
- RUTKOWIAK J., 1986, Współczesne problemy pedeutologiczne, Nauczyciel i Wychowanie, 3–4.
- RUTKOWIAK J., 1998, Poczucie alienacji nauczycieli czasu transformacji – postawienie problemu, [w:] W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, Białystok.
- SCHULZ R., 1987, Problem ewolucji roli zawodowej nauczyciela. Przegląd stanowisk, Ruch Pedagogiczny, 2.
- SZLEZYNGER-GRALEWSKA J., 1982, Poziom samoakceptacji nauczycieli czynnych zawodowo, Kwartalnik Pedagogiczny, 3–4.
- TUCHOLSKA S., 2003, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin.
- ŻUKOWSKA Z., 1991, Dobór, kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli wychowania fizycznego w świetle wyników badań polskich, [w:] J. Kuźma (red.), System pedagogicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1991.
References
CIEŚLIŃSKI R., 2005, Sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli wychowania fizycznego, Wydawnictwo AWF, Warszawa.
CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1996, Podmiotowe kompetencje emancypacyjne w perspektywie kształcenia ustawicznego, [w:] E. Przybylska, K. Jaskot (red.), Kształcenie ustawiczne jako współczesna strategia edukacyjna – nowe tendencje w andragogice, Wydawnictwo Archiwum Państwowego, Szczecin.
EKIERT-OLDROYD D., 2003, Konteksty zmian edukacyjnych. Szkoła przyszłości – nauczyciele przyszłości, [w:] D. Ekiert-Oldroyd (red.), Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
FLINDERS D., 1988, Teacher isolation and the new reform, Journal of Curriculum and Supervision, 4.
FROŁOWICZ T., 2003, Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami, Wydawnictwo Uczelniane AWF, Gdańsk.
GROCHULSKA J., 2000, Kształcenie nauczycieli a zagrożenia i nadzieje demokratyzacji edukacji szkolnej, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa.
HEJNICKA-BEZWIŃSKA T., 2000, O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
KAWKA Z., 1998, Między misją a frustracją: społeczna rola nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
KELCHTERMANS A., 1993, Getting the story, understanding the lives: From career stores to teachers’ professional development, Teaching and Teacher Education, 5/6.
KLUS-STAŃSKA D., 2003, Nauczyciel wobec utraty jednoznaczności kultury. Podjęcie wyzwania czy ucieczka, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa.
KOMAR W., 2000, Współczesność i nauczyciel – perspektywy edukacji bez dogmatów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
KONARZEWSKI K., 2002, Nauczyciel, [w:] K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania. Szkoła. Tom II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
KOSIBA G., 2009, Doskonalenie i rozwój nauczycieli wychowania fizycznego, Wydawnictwo AWF, Kraków.
KOZIELECKI J., 1987, Koncepcja transgresyjna człowieka, PWN, Warszawa.
KWIATKOWSKA H., 2005, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
KWIATKOWSKA H., 2008, Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
ŁOBOCKI M., 1999, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
ŁUSZCZUK W., 2003, Potrzeby edukacyjne nauczycieli, [w:] D. Ekiert-Oldroyd (red.), Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria – praktyka – perspektywy, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
MICHALAK J.M., 2003, Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
PUTKIEWICZ E., ZAHORSKA M., 2001, Społeczne nierówności edukacyjne – studium sześciu gmin, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
RODZIEWICZ E., 1994, „Szkoły myślenia” w edukacji. Praktyki myślenia wychowawczego – teorie – orientacje edukacyjne, [w:] J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej, Edytor, Toruń–Poznań.
ROVEGNO I., 1994, Teaching within a curricula zone of safety: school culture and the situated nature of student teachers’ pedagogical content knowledge, Research Quarterly for Exercise and Sport, 3.
RUBACHA K., 2000, Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
RUTKOWIAK J., 1982, Rozwój zawodowy nauczyciela a szkoła, WSiP, Warszawa.
RUTKOWIAK J., 1986, Współczesne problemy pedeutologiczne, Nauczyciel i Wychowanie, 3–4.
RUTKOWIAK J., 1998, Poczucie alienacji nauczycieli czasu transformacji – postawienie problemu, [w:] W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, Białystok.
SCHULZ R., 1987, Problem ewolucji roli zawodowej nauczyciela. Przegląd stanowisk, Ruch Pedagogiczny, 2.
SZLEZYNGER-GRALEWSKA J., 1982, Poziom samoakceptacji nauczycieli czynnych zawodowo, Kwartalnik Pedagogiczny, 3–4.
TUCHOLSKA S., 2003, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin.
ŻUKOWSKA Z., 1991, Dobór, kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli wychowania fizycznego w świetle wyników badań polskich, [w:] J. Kuźma (red.), System pedagogicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1991.