Main Article Content

Abstract

The departure point for formulating the problem of the presented text were three questions. The first one regards the essence of the social reality ? of what it is. The second question is connected with the ways of learning about this reality, which are accessible to a human being. The third one is a reflection on the ways of looking into the subject experience; it is a question of a question of how a subject (a human being) is present in narrations available to a contemporary researcher ? a representative of social sciences or maybe of humanities? Does the subject exist in a form that is available to a researcher and what is it like? Where can it be seen, met and comprehended?

Keywords

narracja tożsamość wychowanie narration identity education

Article Details

How to Cite
Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Narration ? Identity ? Education. A Perspective of Transition and Change. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 14(3(55), 37–53. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/356

References

  1. BAGAROZZI D., 1993, Clinical uses of social exchange principles, [in:] P. Boss, W. Doherty, R. LaRossa, W. Schumm, S. Steinmetz (Eds.), Sourcebook of family theories and methods: A contextual approach, Plenum, New York.
  2. BANDLER R., GRINDER J., 1979, Frogs into princes: Neuro linguistic programming, Real People Press, Moab, Utah.
  3. BAUMAN Z., 1996, Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań.
  4. BELL D., 1998, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, PWN, Warszawa.
  5. BERGER P., Luckmann T., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa.
  6. BERGER P.L., 1995, Zaproszenie do socjologii, Warszawa.
  7. BLUMER H., 1984, Społeczeństwo jako symboliczna interakcja, [w:] E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, PIW, Warszawa.
  8. BOKSZAŃSKI Z., 1995, Tożsamość a zmiana społeczna, Studia Socjologiczne, nr 4.
  9. BRAMMER L., 1984, Kontakty służące pomaganiu, Wydawnictwo PTP, Warszawa.
  10. CICHOWICZ S., 1996, Moje ucho a księżyc. Dywagacje, diagnozy, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  11. HOŁÓWKA J., 2001, Etyka w działaniu, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa.
  12. JAWŁOWSKA A., 2001, Tożsamość na sprzedaż, [w:] A. Jawłowska (red.), Wokół problemów tożsamości, Wydawnictwo LTW, Warszawa.
  13. KOHLBERG L., MAYER R., 1993, Rozwój jako cel wychowania, [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski, Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, IBE, Warszawa.
  14. KRASNODĘBSKI Z. (red), 1993, Świat przeżywany. Fenomenologia i nauki społeczne, PWN, Warszawa.
  15. KWAŚNICA R., 1994, Wprowadzenie do myślenia o pomaganiu nauczycielowi w rozwoju, Wrocławska Oficyna Nauczycielska, Wrocław.
  16. KWIECIŃSKI Z., 2000, Tropy, ślady, próby. Studia z pedagogiki pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Toruń–Olsztyn.
  17. ROKUSZEWSKA-PAWEŁEK A., 1996, Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznj Fritza Schützego, [w:] ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody, nr 1.
  18. SKARGA B., 1997, Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  19. STĘPNIEWSKA-GĘBIK H, 1998, Estetyka i logika komunikatu w wychowaniu (trop Lacanowski), [w:] K. Pacławska (red.), Tradycja i wyzwania. Edukacja. Niepodległość. Rozwój, Universitas, Kraków.
  20. STRAŚ-ROMANOWSKA M., 1992, Los człowieka jako problem psychologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  21. STRAŚ-ROMANOWSKA M. (red.), 1995, Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej, PWN, Warszawa–Wrocław.
  22. STRAŚ-ROMANOWSKA M., 1997, Hermeneutyka w psychologicznych badaniach jakościowych, [w:] A. Gałdowa (red.), Hermeneutyka a psychologia, Wyd. UJ, Kraków.
  23. STRAŚ-ROMANOWSKA M., 2000, Metody jakościowe w psychologii współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  24. SZCZEPAŃSKI J.J., 1982, Przed nieznanym trybunałem, Autograf, Warszawa.
  25. ŚLIWERSKI B., 1998, Współczesne teorie i nurty wychowania, IMPULS, Kraków.
  26. TAYLOR C., 1995, Źródła współczesnej tożsamości, [w:] K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, Znak, Warszawa–Kraków.
  27. TISCHNER J., 2000, Myśli wyszukane, Znak, Kraków.
  28. URBANIAK-ZAJĄC D., 1999, Dzieci i młodzież w społeczeństwie ryzyka, [w:] M. Dudzikowa, T. Borowska (red.), Dzieci i młodzież wobec zagrożeń dzisiejszego świata, Eruditus, Poznań.
  29. ZACHER Z., 1998, Problemy przyszłego świata jako wyzwanie edukacyjne przyszłości, [w:] A. Siemieniak-Tylikowska H. Kwiatkowska, S. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa.
  30. ZACHER Z., Intelektualizacja nauczania jako wyzwanie XXI wieku, [w:] Materiały z Konferencji Rektorów i Założycieli Uczelni Niepaństwowych, Rzeszów 17–18 września 1999 r.