Main Article Content

Abstract

Social pedagogy is a practical discipline. Helena Radlińska is the founder of this science in Poland.Conducting scientific research on the reality of human life serves to transform the living conditions of people, families or social groups. H. Radlińska underlined it in the methodological assumptions of thesocial pedagogy. During the education of social pedagogues the formation of research competencies is animportant element of their educational process. They are a very important component of the preparationfor social, educational and cultural service.

Keywords

pedagogika społeczna metodologia badanie naukowe badanie i działanie Helena Radlińska Helena Radlińska social pedagogy methodology research action research

Article Details

How to Cite
Żukiewicz, A. . (2018). Research and Action in the Area of Socio-Pedagogical Cognition.The Tradition of Helena Radlińska?s Social Pedagogy. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(3(83), 21–34. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/355

References

  1. KAMIŃSKI A., 1980, Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, wyd. 4, PWN, Warszawa.
  2. KEMMIS S., MCTAGGART R., 2014, Uczestniczące badania interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sferapubliczna, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 1, WN PWN, Warszawa.
  3. LEPALCZYK I., 2001, Helena Radlińska, życie i twórczość, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń.
  4. MARROW A.J., 1969, The Practical Theorist. The Life and Work of Kurt Lewin, Basic Books, New York.
  5. RADLIŃSKA H., 1935, Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, „Nasza Księgarnia”, Warszawa.
  6. RADLIŃSKA H., 1935–1936, Metody i wyniki badań nad wpływem środowiska na losy szkolne, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3.
  7. RADLIŃSKA H., 1949, Młodociani w społeczeństwie, maszynopis opublikowany w: H. Radlińska, 1961,Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
  8. RADLIŃSKA H., 1961, Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
  9. RADLIŃSKA H., 1964, Listy o nauczaniu i pracy badawczej, [w:] H. Radlińska, Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
  10. STRZYŻEWSKI T., 2015, Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Wydawnictwo „Prohibita”, Warszawa.
  11. THEISS W., 1997, Radlińska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  12. ŻUKIEWICZ A., 2011, Koncepcja Action Research i jej znaczenie w procesach poznawania i przetwarzania rzeczywistości życia ludzkiego. Rozważania z perspektywy pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna”, nr 2 (40)