Main Article Content
Abstract
Social pedagogy is a practical discipline. Helena Radlińska is the founder of this science in Poland.Conducting scientific research on the reality of human life serves to transform the living conditions of people, families or social groups. H. Radlińska underlined it in the methodological assumptions of thesocial pedagogy. During the education of social pedagogues the formation of research competencies is animportant element of their educational process. They are a very important component of the preparationfor social, educational and cultural service.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- KAMIŃSKI A., 1980, Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, wyd. 4, PWN, Warszawa.
- KEMMIS S., MCTAGGART R., 2014, Uczestniczące badania interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sferapubliczna, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 1, WN PWN, Warszawa.
- LEPALCZYK I., 2001, Helena Radlińska, życie i twórczość, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń.
- MARROW A.J., 1969, The Practical Theorist. The Life and Work of Kurt Lewin, Basic Books, New York.
- RADLIŃSKA H., 1935, Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, „Nasza Księgarnia”, Warszawa.
- RADLIŃSKA H., 1935–1936, Metody i wyniki badań nad wpływem środowiska na losy szkolne, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3.
- RADLIŃSKA H., 1949, Młodociani w społeczeństwie, maszynopis opublikowany w: H. Radlińska, 1961,Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
- RADLIŃSKA H., 1961, Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
- RADLIŃSKA H., 1964, Listy o nauczaniu i pracy badawczej, [w:] H. Radlińska, Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
- STRZYŻEWSKI T., 2015, Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Wydawnictwo „Prohibita”, Warszawa.
- THEISS W., 1997, Radlińska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- ŻUKIEWICZ A., 2011, Koncepcja Action Research i jej znaczenie w procesach poznawania i przetwarzania rzeczywistości życia ludzkiego. Rozważania z perspektywy pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna”, nr 2 (40)
References
KAMIŃSKI A., 1980, Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, wyd. 4, PWN, Warszawa.
KEMMIS S., MCTAGGART R., 2014, Uczestniczące badania interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sferapubliczna, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 1, WN PWN, Warszawa.
LEPALCZYK I., 2001, Helena Radlińska, życie i twórczość, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń.
MARROW A.J., 1969, The Practical Theorist. The Life and Work of Kurt Lewin, Basic Books, New York.
RADLIŃSKA H., 1935, Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, „Nasza Księgarnia”, Warszawa.
RADLIŃSKA H., 1935–1936, Metody i wyniki badań nad wpływem środowiska na losy szkolne, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3.
RADLIŃSKA H., 1949, Młodociani w społeczeństwie, maszynopis opublikowany w: H. Radlińska, 1961,Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
RADLIŃSKA H., 1961, Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
RADLIŃSKA H., 1964, Listy o nauczaniu i pracy badawczej, [w:] H. Radlińska, Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
STRZYŻEWSKI T., 2015, Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Wydawnictwo „Prohibita”, Warszawa.
THEISS W., 1997, Radlińska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
ŻUKIEWICZ A., 2011, Koncepcja Action Research i jej znaczenie w procesach poznawania i przetwarzania rzeczywistości życia ludzkiego. Rozważania z perspektywy pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna”, nr 2 (40)