Main Article Content

Abstract

In my paper Educating and developing abilities to use information in university education I will attempt to define the ?possibilities? and ?limitations? as well as the ?strong? and ?weak? points of education and the development of abilities to use various sources of information in the process of experiencing the university education. On the basis of students? opinions and their written works (documents) prepared during the individual work, I will present the issue both from the perspective of a teacher of future teachers and from the perspective of a student using the education service. A student has the possibilities to use information according or not according to the ethical code. They are able to use these sources because they undertake the challenge of the creative problem solving in the process of teaching and learning at a university. I will present the teacher?s dilemmas connected to their experience of dishonesty and disobedience towards the academic codes of honour on behalf of the education process participants. Finally I consider the possible actions that could be taken in such situations by the organizers of school education.

Keywords

uniwersytet university

Article Details

How to Cite
Neckar-Ilnicka, T. (2011). Educating and Developing Abilities to Use Information in University Education. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 14(1(53), 63–77. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/300

References

  1. BRZEZIŃSKA A., 1994, Czym może być aktywne uczestnictwo ucznia i nauczyciela?, [w:] G. Lutomski, (red.), Uczyć inaczej, Wydawnictwo Humaniora, Poznań.
  2. ERIKSON E., 2002, Dopełniony cykl życia, Rebis, Poznań.
  3. GOŁĘBIOWSKI B., 2000, Młode pokolenie przełomu wieków w Polsce: konformizm a kontragresja, Kultura i Społeczeństwo, nr 4.
  4. GROMKOWSKA-MELOSIK A., 2007, Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  5. KUCZYŃSKI J., 1991, Powołanie młodego człowieka: uniwersalizm i świat uniwersalny, [w:] J. Kuczyński (red.), Pokolenie przełomu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  6. MELOSIK Z., 2001, Młodzież i styl życia: paradoksy pop-tożsamości, [w:] Z. Melosik (red.), Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, Wyd. Wolumin, Poznań.
  7. MELOSIK Z., 2001a, Kultura instant – paradoksy pop-tożsamości, [w:] A. Nalaskowski, K. Rubacha, (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, Wyd. UMK, Toruń.
  8. MULFORD P., 2010, Źródło twojej siły, Wydawnictwo TOPORZEŁ, Wrocław, wersja elektroniczna toporzeł.pl, data dostępu 19.02.2010.
  9. NALASKOWSKI A., 2009, Pedagogiczne złudzenia, zmyślenia, fikcje, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  10. NECKAR-ILNICKA T., 2009, Absolwent szkoły wyższej – humanista(?) na rynku pracy, [w:] A. Szerląg, (red.), Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
  11. NECKAR-ILNICKA T., 2008, O (nie)planowaniu i (nie)odpowiedzialności w uczeniu się. Dylematy nauczyciela nauczycieli, [w:] T. Sołtysiak (red.), Zjawiska patologiczne wśród studentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
  12. NECKAR-ILNICKA T., 2010, Educating and developing abilities to use information in university education, [in:] K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red.), Education of Tomorrow. Challenges and Present Condition, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS, Wyższa Szkoła HUMANITAS, Sosnowiec.
  13. ORTEGA Y GASSET J., 2008, Bunt mas, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S.A., Warszawa.
  14. RADZIEWICZ-WINNICKI A., 2004, Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk.
  15. SKIBIŃSKA E., 2005, Nauczyciel akademicki w sytuacji urynkowienia edukacji wyższej, [w:] A. Kargulowa, S.M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Wydawnictwo IMPULS, Kraków.
  16. SOBIEPAN T., 1998, Umiejętności kluczowe w szkole, [w:] T. Sobiepan (red.), Program KREATOR, Umiejętności kluczowe w szkole, CODN, Warszawa.
  17. STACHOWIAK B., 2009, Kompetencje kluczowe studentów w kontekście oczekiwań społeczeństwa informacyjnego, [w:] A. Szerląg (red.), Kompetencje absolwentów szkól wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
  18. ŚLIWERSKI B., 2008, O fenomenie i problemach popularności pedagogiki jako upragnionego kierunku studiów, [w:] B.D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  19. WYSOCKI T., 2010, Prawniku, nie ściągaj na egzaminie, bo cię złapią, Gazeta.pl Wrocław, data aktualizacji 2.02.1010.
  20. Regulamin Studiów w Uniwersytecie Wrocławskim, Załącznik do Zarządzenia nr 89/2006 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 3 lipca 2006.
  21. Regulamin Studiów w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, Zarządzenie Rektora Dolnośląskiej Szkoły Wyższej nr 26/2008 w sprawie Regulaminu Studiów DSW z dnia 1 października 2008.