Main Article Content
Abstract
The content of the article entitled: The Heterotopia of orphanage ? about a place without a place penetrates physical and mental area of orphanage searching the attributes of home: safety, proximity and love. However, the dimensions of a particular area turn out to be distant from ideological foundation and purposes and convict a child to an ?un-place?, which does not allow a child ?to be in reality and to be in sure?. Therefore, the territory of orphanages becomes an illusion for its inhabitants. Through all its own organization of the area, variability, appointment and lack of capability to root and build permanent relations, the area of children?s home has features of deviation and values of heterotopia.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ANDRZEJEWSKI M., 2007, Domy na piasku. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
- AUGE M., 2010, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- BADORA S., 1998, Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej, Wydawnictwo WSiP, Częstochowa.
- DĄBROWSKI Z., 2006, Pedagogika opiekuńcza, [w:] B. Śliwerski, Pedagogika. Tom 3. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- MATYJAS B., 2008, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- MENDEL M., 2009, Heterotopologia jako odmiana o myśleniu o badaniach w polu pedagogiki społecznej, [w:] M. Ejsmont, B. Kosmalska, M. Mendel (red.), Obraz, przestrzeń, popkultura, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- MENDEL M., 2006, Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwe, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2006, Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, Wydawnictwo Naukowe DSW TWP, Wrocław.
- NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2006, Kiedy miejsca już nie ma. Rodzinne praktyki wykluczenia, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- OPFER H., 2009, Kato-tata. Nie-pamiętnik, Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa.
- SMITH H., 2008, Nieszczęśliwe dzieci. Dlaczego cierpią i jak im pomóc?, Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa.
- WENTZEL-WINTHER I., 2006, Dom jako własna przestrzeń dziecka, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
References
ANDRZEJEWSKI M., 2007, Domy na piasku. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
AUGE M., 2010, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
BADORA S., 1998, Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej, Wydawnictwo WSiP, Częstochowa.
DĄBROWSKI Z., 2006, Pedagogika opiekuńcza, [w:] B. Śliwerski, Pedagogika. Tom 3. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
MATYJAS B., 2008, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
MENDEL M., 2009, Heterotopologia jako odmiana o myśleniu o badaniach w polu pedagogiki społecznej, [w:] M. Ejsmont, B. Kosmalska, M. Mendel (red.), Obraz, przestrzeń, popkultura, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
MENDEL M., 2006, Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwe, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2006, Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, Wydawnictwo Naukowe DSW TWP, Wrocław.
NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2006, Kiedy miejsca już nie ma. Rodzinne praktyki wykluczenia, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
OPFER H., 2009, Kato-tata. Nie-pamiętnik, Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa.
SMITH H., 2008, Nieszczęśliwe dzieci. Dlaczego cierpią i jak im pomóc?, Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa.
WENTZEL-WINTHER I., 2006, Dom jako własna przestrzeń dziecka, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.