Main Article Content

Abstract

The content of the article entitled: The Heterotopia of orphanage ? about a place without a place penetrates physical and mental area of orphanage searching the attributes of home: safety, proximity and love. However, the dimensions of a particular area turn out to be distant from ideological foundation and purposes and convict a child to an ?un-place?, which does not allow a child ?to be in reality and to be in sure?. Therefore, the territory of orphanages becomes an illusion for its inhabitants. Through all its own organization of the area, variability, appointment and lack of capability to root and build permanent relations, the area of children?s home has features of deviation and values of heterotopia.

Keywords

dom dziecka heterotopia orphanage heterotopia

Article Details

How to Cite
Kurzynoga, M. (2012). The Heterotopia of Orphanage ? about a Place without a Place. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(4(60), 87–95. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/285

References

  1. ANDRZEJEWSKI M., 2007, Domy na piasku. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
  2. AUGE M., 2010, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. BADORA S., 1998, Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej, Wydawnictwo WSiP, Częstochowa.
  4. DĄBROWSKI Z., 2006, Pedagogika opiekuńcza, [w:] B. Śliwerski, Pedagogika. Tom 3. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  5. MATYJAS B., 2008, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  6. MENDEL M., 2009, Heterotopologia jako odmiana o myśleniu o badaniach w polu pedagogiki społecznej, [w:] M. Ejsmont, B. Kosmalska, M. Mendel (red.), Obraz, przestrzeń, popkultura, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  7. MENDEL M., 2006, Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwe, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  8. NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2006, Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, Wydawnictwo Naukowe DSW TWP, Wrocław.
  9. NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2006, Kiedy miejsca już nie ma. Rodzinne praktyki wykluczenia, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  10. OPFER H., 2009, Kato-tata. Nie-pamiętnik, Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa.
  11. SMITH H., 2008, Nieszczęśliwe dzieci. Dlaczego cierpią i jak im pomóc?, Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa.
  12. WENTZEL-WINTHER I., 2006, Dom jako własna przestrzeń dziecka, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.