Main Article Content

Abstract

The topic of the article are experiences defined as epiphanies (N. Denzin) and as crystallizing experiences (H. Gardner), being the turning points in biographies of famous authors. The writer is undertaking an attempt of defining the nature of these experiences and their significance for the course of their artistic work and life of selected authors, describes the types of epiphanies and crystallizing experiences as well as he gives two spectacular examples. Epiphanies and crystallizing experiences may constitute an interesting and attractive subject of biographical research in pedagogy. The scope of problems of such a research is outlined by the writer in the second part of the text and it concerns various issues of the formation of a mature biography. The departure point for these problems is a self-attempt of classifying these turning points in authors? biographies.

Keywords

biografia biografia twórcza biography author's biography

Article Details

How to Cite
Szmidt, K. J. (2012). Epiphany and Crystallizing Experience in Authors? Biography ? an Attempt of Defining a Research Field. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(4(60), 73–86. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/284

References

  1. CAŁEK A., TOKARZ A., 2004, Metoda psychobiograficzna w badaniu procesu twórczego, [w:] S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  2. CSIKSZENTMIHALYI M., 1996, Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention, Harper Perennial, New York.
  3. CZARTKOWSKI A., 2010, Beethoven. Próba portretu duchowego, PIW, Warszawa.
  4. DAVIDSON J.E., 2003, Insights about Insightful Problem Solving, [in:] J.E. Davidson, R.J. Sternberg (eds.), The Psychology of Problem Solving, Cambridge University Press, New York.
  5. DENZIN N.K., 1989, Interpretative Biography, Sage Publications, Newbury Park.
  6. GARDNER H., 1993, Creating Minds. An Anatomy o Creativity Seen through the Lives of Freud, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi, Basic Books, New York.
  7. GARDNER H., 1994, The Creators’ Patterns, [in:] D.H. Feldman, M. Csikszentmihalyi, H. Gardner, Changing the World. A Framework for the Study of Creativity, Praeger, Westport, Connecticut.
  8. GARDNER H., 1998, Niepospolite umysły, Wydawnictwo CiS, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
  9. GARDNER H., 2002, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Media Rodzina, Poznań.
  10. GIBBS G., 2011, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. GRUBER H.E., WALLACE D.B., 1989, Creative People at Work, Oxford University Press, New York.
  12. KAFAR M., 2011, Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo UŁ.
  13. MASLOW A.H., 2004, W stronę psychologii istnienia, Rebis, Poznań.
  14. MAREK G.R., 2009, Beethoven. Biografia geniusza, wyd. III, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
  15. MCDONALD M.G., 2005, Epiphanies: An Existential, Philosophical and Psychological Inquiry, University of Technology, Sidney.
  16. MILLER W.C., BACA C.J., 2001, Quantum Change: When Epiphanies and Sudden Insights Transform Ordinary Lives, The Guilford Press, New York.
  17. SAWYER R.K., 2012, Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, second ed., Oxford University Press, New York.
  18. SIMONTON D.K., 2010, Geniusz, Wydawnictwo APS, Warszawa.
  19. STASIAKIEWICZ M., 1999, Twórczość i interakcja, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  20. SZMIDT K.J., 2009, Współczesne podejścia w pedagogicznych badaniach nad twórczością: przegląd wybranych stanowisk, [w:] K.J. Szmidt (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
  21. SZMIDT K.J., MODRZEJEWSKA-ŚWIGULSKA M., 2011, Psychopedagogiczne badania biograficzne nad twórczością – krytyczny przegląd wybranych stanowisk, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii innych, t. 2, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
  22. TOMCZAK P., 2010, August Strindberg – zespolenie życia i twórczości, [w:] R. Zawadzki (red.), Portrety psychologiczne, Wydawnictwo UW, Warszawa.
  23. WALLAS G., 1926, The art of thought, Harcourt, Brace and World, New York.
  24. WALTERS J., GARDNER H., 1986, The Crystallizing Experience: Discovering a Intellectual Gift, [in:] R.J. Sternberg, J. Davidson (eds.), Conceptions of Giftedness, Cambridge University Press, New York.
  25. WEISBERG R.W., 2006, Creativity. Understanding Innovation in Problem Solving, Science, Invention and the Arts, John Wiley and Sons, Inc., Hoboken.
  26. ZAWADZKI R., (red.), 2010, Portrety psychologiczne, Wydawnictwo UW, Warszawa.