Main Article Content

Abstract

Work is a key component of adult life. Through work people improve their personalities and social competences and develop in various areas of social functioning. As an essential part of it, professional career determines an employee?s career paths.


The article focuses on the experience of seniors with regard to the professional career. For this purpose, the reference is made to the theory of D. Super, which provides the best overview of career models of people born in the previous century. Super emphasises that the career development of an individual is affected by the following: role factors, situational factors and personal factors. The conducted studies, using the individual case study method with an employment of the qualitative interview technique, focused on the career development of seniors as the subject of the research and the recognition and description of its course in the context of professional satisfaction as its objective. The data obtained in the course of analyses allowed to formulate a conclusion that career models of seniors under the study were formed primarily by social and historical factors, and in the case of women ? family-related factors resulting from their role as a mother and wife.

Keywords

praca kariera zawodowa osoba starsza work professional career senior

Article Details

How to Cite
Pikuła, N. G. (2017). Factors Differentiating the Career Paths of Men and Women ? from the Perspective of the Elderly. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(2(78), 95–111. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/269

References

  1. BABBIE E., 2003, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  2. BAJCAR B., BORKOWSKA A., CZERW A., GĄSIOROWSKA A., Nosal CS., 2006, Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
  3. BAŃKA A., 1995, Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy, Wydawnictwo PRINT-B, Poznań.
  4. BECK U., 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, SCHOLAR, Warszawa.
  5. BUCZKOWSKI A., 2012, Socjologia płci, [w:] A. Mirkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.), Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod, Wydawnictwo APS, Warszawa.
  6. CYBAL-MICHALSKA A., 2013, Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  7. FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  8. GIBBS G. (red.), 2011, Analizowanie danych jakościowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  9. GIDDENS A., 2008, Socjologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  10. GROMKOWSKA-MELOSIK A., 2011, Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  11. HALL D.T., 1976, Careers in Organizations, Goodyear, Santa Monica.
  12. HERR E.L, CRAMER S.H., 2001, Planowanie kariery zawodowej, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa.
  13. KAŁWA D., 2000, Model kobiety aktywnej zawodowo w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa.
  14. KOSTERA M., 1994, Zarządzanie personelem, PWE, Warszawa.
  15. KRÓL H., 2006, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  16. KUKLA D. (red.), 2009, Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Wybrane obszary, Wydawnictwo Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.
  17. ŁUKASIK J.M., 2013, Doświadczanie życie codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  18. NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2012, Inni, różni, odmienni. Dziewczynki i chłopcy w wychowaniu rodzinnym i edukacji szkolnej, [w:] R. Kwiecińska, J. Łukasik (red.), Zmiana społeczna. Edukacja – polityka oświatowa – kultura, Wydawnictwo UP, Kraków.
  19. OSTROUCH J. (red.), 2006, Przywiązanie i przekraczanie. Płeć w studiach empirycznych, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
  20. PALKA S. (red.), 1998, Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  21. PASZKOWSKA-ROGACZ A., 2002, Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
  22. PIKUŁA N.G., 2016a, Rozwój zawodowy a aktywność zawodowa emerytowanych nauczycieli, [w:] J.M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska, Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  23. PIKUŁA N.G., 2016b, Rozwój zawodowy i zawodowa satysfakcja w perspektywie osób starszych, Labor et Educatio, nr 4.
  24. PILCH T., 2003, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  25. RESZKE I., 1994, Kształtowanie osobowości kobiet i jej wpływ na karierę zawodową, Kwartalnik Międzynarodowego Forum Kobiet, Kobieta i Biznes, nr 4.
  26. SCHEIN E. H., 1978, Carrer Dynamics, Addison Wesley.
  27. SŁOWIK A., 2006, Portfolio jako propozycja monitorowania kariery, Pedagogika Pracy, nr 42.
  28. SUPER D.E., 1953, Theory of Vocational Development, The American Psychologist, Vol. 8, No. 5.
  29. SZCZUPACZYŃSKI J., 1998, Anatomia zarządzania organizacją, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa.
  30. TOKARSKI J. (red.), 1972, Słownik wyrazów obcych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  31. WOJTASIK B. (red.), 2001, Podejmowanie decyzji zawodowych przez młodzież i osoby dorosłe w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  32. WOŁK Z., 2006, Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.