Main Article Content

Abstract

In the article Socratic questioning, narrative imagination and world citizenship I focus on the problem of social role of contemporary education and the meaning of the humanities and the humanistic education. I address these issues in the context of the analysis and comments to Martha C. Nussbaum?s book Not for Profit. Why Democracy Needs the Humanities. I present my interpretation of the pedagogical manifesto of this book and also consider the problem of ?ethical instruction?, the role of literature in education and ethical dimensions of narrative. In addition, I critically comment on selected topics of contemporary Polish debates on the place and importance of the humanities in general education.

Keywords

humanistyka demokracja etyka edukacja pytanie wyobraźnia narracyjna literatura sztuka The humanities democracy ethics education questioning narrative imagination literature art

Article Details

How to Cite
Reut, M. (2014). Socratic Questioning, Narrative Imagination and World Citizenship. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 17(2(66), 7–20. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/26

References

  1. NUSSBAUM M.C, 1986, The Fragility of. Goodness. Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge.
  2. NUSSBAUM M.C., 1995, Poetic Justice. The Literary Imagination and Public Life, Beacon Press.
  3. NUSSBAUM M.C., 2004–2005, Antygona Sofoklesa: konflikt, spojrzenie i uproszczenie, tłum. M. Smulewska, Teologia Polityczna, nr 2 (tekst jest fragmentem pracy M.C. Nussbaum, The Fragility of Goodness, rozdz. 3, Sophocles’ Antigone: conflict, vision and simplification).
  4. NUSSBAUM M.C., 2006, Frontiers of Justice. Disability, Nationality, Species Membership, The Belknap Press.
  5. NUSSBAUM M.C., 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. A. Męczkowska, Wstęp J. Szacki, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  6. NUSSBAUM M.C., 2010, Not for Profit. Why Democracy Needs the Humanities, Princeton University Press.
  7. NUSSBAUM M.C., 2011, Les Emotions democratiques. Comment former le citoyen du XXI-e siecle?, Traduit par S. Chavel, Climats, Editions Flammarion.
  8. REUT M., 2010, Narracja i tożsamość. Pytanie o „ja” jako problem etyczny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  9. TAYLOR Ch., 2001, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  10. WHITMAN W., 1992, Pieśń o sobie, [w:] W. Whitman, Pieśń o sobie, przeł. A. Szuba, Wydawnictwo Literackie, Kraków.