Main Article Content
Abstract
The main target of the article is an attempt to draw a reflection on the theoretical contexts of moral upbringing. What was discussed in particular is the question of relations between morality, psychological concepts of moral development and possibilities of pedagogic influence. The priority was given to Kohlberg?s philosophical basis of a cognitive and developmental concept and other psychological concepts. Thanks to it, in the further part of the text, it was possible to reflect on problems connected with the normativity of moral upbringing.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BAIER K., 2009, Egoizm, przeł. P. Łuków, [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza Warszawa.
- BIRCH A., MALIM T., 2001, Psychologia rozwojowa w zarysie, przeł. J. Łuczyński, M. Olejnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- BRZEZIŃSKA A., 2000, Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.
- CASEBEER W., CHURCHLAND W.D.P., 2009, Neuronalne mechanizmy poznania moralnego: wieloaspektowe podejście do oceny moralnej i podejmowania decyzji moralnych, przeł. E. Czerniawska, [w:] A. Klawiter (red.), Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- GILLIGAN C., 2003, In a Different Voice: Psychological Theory and Women’s Development, Harvard University, Cambrige, London.
- HAIDT J., 2003, The moral emotions, [in:] R.J. Davidson, K.R. Scherer, H.H. Golgsmith (red.), Handbook of affective sciences, Oxford University Press, Oxford.
- HAIDT J., 2010, Psychologia moralności i niezrozumienie religii, przeł. S. Szostak, http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,5599 (20.08.2010).
- HOFFMAN M.L., 2006, Empatia i rozwój moralny, przeł. O. Waśkiewicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- KIELAR-TURSKA M., 2000, Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- KOHLBERG L., 1981, Essays on Moral Development. T. I. The Philosophy of Moral Development: Moral Stages and Idea of Justice, Harper and Row, NY.
- KOHLBERG L., MAYER R., 2000, Rozwój jako cel wychowania, przeł. P. Kwieciński, A. Nalaskowski, [w:] Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji, IBE, Warszawa.
- LACEY A.R., 1999, Słownik filozoficzny, przeł. R. Matuszewski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- ŁOBOCKI M., 2002, Wychowanie moralne w zarysie, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.
- ŁOBOCKI M., 2005, Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- PENCE G., 2009, Teoria cnoty, przeł. P. Łuków, [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa.
- RACHELS J., 2009, Subiektywizm, [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, przeł. A. Jedynak, Książka i Wiedza, Warszawa.
- THOMAS L., 2009, Moralność i Rozwój psychologiczny, przeł. J. Górnicka, [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa.
- TREMPAŁA J., CZYŻOWSKA D., 2003, Rozwój moralny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
References
BAIER K., 2009, Egoizm, przeł. P. Łuków, [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza Warszawa.
BIRCH A., MALIM T., 2001, Psychologia rozwojowa w zarysie, przeł. J. Łuczyński, M. Olejnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
BRZEZIŃSKA A., 2000, Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.
CASEBEER W., CHURCHLAND W.D.P., 2009, Neuronalne mechanizmy poznania moralnego: wieloaspektowe podejście do oceny moralnej i podejmowania decyzji moralnych, przeł. E. Czerniawska, [w:] A. Klawiter (red.), Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
GILLIGAN C., 2003, In a Different Voice: Psychological Theory and Women’s Development, Harvard University, Cambrige, London.
HAIDT J., 2003, The moral emotions, [in:] R.J. Davidson, K.R. Scherer, H.H. Golgsmith (red.), Handbook of affective sciences, Oxford University Press, Oxford.
HAIDT J., 2010, Psychologia moralności i niezrozumienie religii, przeł. S. Szostak, http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,5599 (20.08.2010).
HOFFMAN M.L., 2006, Empatia i rozwój moralny, przeł. O. Waśkiewicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
KIELAR-TURSKA M., 2000, Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
KOHLBERG L., 1981, Essays on Moral Development. T. I. The Philosophy of Moral Development: Moral Stages and Idea of Justice, Harper and Row, NY.
KOHLBERG L., MAYER R., 2000, Rozwój jako cel wychowania, przeł. P. Kwieciński, A. Nalaskowski, [w:] Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji, IBE, Warszawa.
LACEY A.R., 1999, Słownik filozoficzny, przeł. R. Matuszewski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
ŁOBOCKI M., 2002, Wychowanie moralne w zarysie, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.
ŁOBOCKI M., 2005, Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
PENCE G., 2009, Teoria cnoty, przeł. P. Łuków, [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa.
RACHELS J., 2009, Subiektywizm, [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, przeł. A. Jedynak, Książka i Wiedza, Warszawa.
THOMAS L., 2009, Moralność i Rozwój psychologiczny, przeł. J. Górnicka, [w:] P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa.
TREMPAŁA J., CZYŻOWSKA D., 2003, Rozwój moralny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.