Main Article Content

Abstract

A higher education institution is a service institution which aims to deliver knowledge to interested parties and to create conditions that are conducive to the learning process. A. Pabian indicates that each institution of higher education should satisfy and meet requirements of students. The aim is to minimalise the gap between graduates? knowledge and skills and employers? expectations on the labour market. A higher education institution, being an organisation whose function is to provide services, should reach out to industry for management ways, similarly to enterprises. In order to remain on the market they must develop and change depending on customers? needs.

Keywords

szkolnictwo wyższe instytucja higher education institution

Article Details

How to Cite
Cichoń, S. (2020). A Higher Education Institution as a Modern Organisation. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(1(61), 139–154. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/17

References

  1. BANATHY B.H., 1994, Projektowanie systemów edukacji. Podróże w przyszłość, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  2. BORKOWSKI S., SIEKAŃSKI K., 2004, Zarządzanie funkcjonalne a procesowe w przedsiębiorstwach, Organizacja i Kierowanie, 2.
  3. BRATNICKI M., 2002, Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej Katowicach, Katowice.
  4. CICHOŃ S., 2008, Jakość usługi edukacyjnej a zarządzanie procesowe, [w:] E. Skrzypek (red.), Wpływ zarządzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  5. DENEK K., 2002, Wspieranie i doskonalenie reformy systemu edukacji, Wychowanie na co dzień, 1.
  6. DOBRZAŃSKI K., 2000, Organizacje niedochodowe i ich cele w okresie zmian systemowych, [w:] T. Mendel (red.), Teoretyczne i praktyczne problemy zarządzania, Zeszyty Naukowe, 2, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  7. FAZLAGIĆ A., GORYNIA M., 2005, Raport o kapitale intelektualnym Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, [w:] T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.), Uczelnia oparta na wiedzy, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  8. FLEJTERSKI S., PANASIUK A., PERENC J., ROSA G. (red.), 2005, Współczesna ekonomika usług, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  9. GERYK M., 2007, Rynek uczelni niepublicznych w Polsce, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  10. GRIFFIN R.W., 2004, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. HAMROL A., 2005, Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  12. HENDZEL D., 2005, Szkoła wyższa jako organizacja oparta na wiedzy, [w:] T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.), Uczelnia oparta na wiedzy, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  13. JABŁECKA J., 2005, Uniwersytet jako organizacja ucząca się, [w:] A. Szuwarzyński (red.), Zarządzanie wiedzą w szkolnictwie wyższym, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
  14. JOHNSON R.L., TSIROS M., LANCIONI R.A., 1995, Measuring service quality: a system approach, Journal of Services Marketing, 5.
  15. KRUPA J., 2008, Wykorzystanie metody SERVQUAL w diagnozie ważności cech usługi edukacyjnej w szkole ponadgimnazjalnej, [w:] E. Skrzypek, Wpływ zarządzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstwa, tom 2, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  16. LISIECKA K., 2002, Kreowanie jakości, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  17. LONGWORTH N., 2006, Learning Cities, Learning Regions, Learning Communities. Lifelong Learning and Local Government, Routledge, London, New York.
  18. MACIĄG J., 2005, Wzorzec jakości usługi edukacyjnej, Problemy Jakości, 2.
  19. MORAWSKI M., 2005, Problematyka upowszechniania wiedzy między jednostkami organizacyjnymi uczelni, [w:] T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.), Uczelnia oparta na wiedzy, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  20. Norma PN-EN ISO 9000:2006, 2006, Systemy Zarządzania Jakością, Podstawy i Terminologia, Polski Komitet Komitet Normalizacyjny, Warszawa.
  21. OLKIEWICZ M., 2005, Zarządzanie jakością w szkolnictwie wyższym, [w:] L. Sobolak (red.), Społeczne uwarunkowania zarządzania przedsiębiorstwem w zintegrowanej Europie, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  22. PABIAN A., 2001, Jakość obsługi studentów w szkołach wyższych, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1.
  23. PIASECKA A., 2008, Podejście procesowe w szkole wyższej, [w:] E. Skrzypek (red.), Wpływ zarządzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  24. PRZYBYŁA M. (red.), 2001, Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  25. SKRZYPEK E., 2006, Ranga jakości w społeczeństwie wiedzy, Problemy Jakości, 9.
  26. SKRZYPEK E., 2008, Treść zaproszenia na Konferencję INNOVATION.
  27. SKRZYPEK E., 2000, Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS w Lublinie, Lublin.
  28. SKRZYPEK E., 2003, Efektywność procesów w przedsiębiorstwie, [w:] T. Wawak (red.), Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się Europie, tom 6. Determinanty jakości a efektywność procesów, Wydawnictwo Instytutu Ekonomii UJ, Kraków.
  29. SKRZYPEK E., 2006, Jakość w oświacie, uwarunkowania i czynniki sukcesu, Problemy Jakości, 2.
  30. SOWA K., 1999, Higher Education Institutions in the Process of Social Transformation, The case of Poland, European Education, A Journal of Translation, Central and Eastern Europe, M.E. Sharpe, 2.
  31. SUŁKOWSKI Ł., KOSZMIDER M., 2004, Analiza procesowa kształcenia w szkole wyższej, Problemy Jakości, 11.
  32. TERESIŃSKI D., 2004, Dwie szkoły, Przegląd Organizacji, 9.
  33. University Research Management: Developing Research in New Institutions, OECD, Paris 2005, 2007, [w:] A. Marszałek, Znaczenie uniwersytetów w gospodarce opartej na wiedzy, Przegląd Organizacji, 7–8.
  34. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27.07. 2005 r. (Dz.U. nr 164, poz. 1365, art. 2).
  35. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 roku nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), art. 2.
  36. Ustawa z dnia 8 października 2004 roku – O zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2004 roku nr 238, poz. 2390, nr 273, poz. 2703).
  37. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95, poz. 425 z późn. zm.).
  38. WAWAK T., 2008, Zarządzanie procesowe w produkcyjnej szkole wyższej, [w:] E. Skrzypek (red.), Wpływ zarządzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstwa, tom 1, Wydawnictwo Zakładu Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą Wydziału Ekonomicznego UMCS w Lublinie, Lublin.
  39. WRÓBLEWSKA M., 2007, Edukacja ustawiczna a przedsiębiorstwa w nowoczesnej gospodarce w Europie, [w:] L. Sobolak (red.), Społeczne uwarunkowania zarządzania logistyczno-marketingowego w globalizacji, Wydawnictwa Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.