Main Article Content

Abstract

The article is questioning school catechesis in the Polish system of education from the critical pedagogy perspective. One can notice that this kind of critique in main theoretical reflection is almost abandoned. We are inquiring the conditions and possibilities of the idea of dialogue at school catechesis ? which seems to be problematic due to the main reasons: (1) post-totalitarian school is still the place of teachers? monologue empowered by ?transmission mythology? ideology, (2) even dialogic idea advocates? language used in speaking on obligatory school catechesis belongs to the language of doctrinal descending theology without the openness to pluralism and democracy. In the conclusion we are doubtful whether mass school is the appropriate place for education for such sensitive field of human spirituality as religious worldview is?

Keywords

katecheza szkolna demokracja teologia zstępująca school catechesis democracy descending theology

Article Details

How to Cite
Cackowska, M., & Stańczyk, P. (2012). School Catechesis ? between Democracy and Descending Theology. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(1(57), 19–38. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/151

References

  1. BAGROWICZ J., 2000, Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, UMK, Toruń.
  2. BAGROWICZ J., 2006, Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, UMK, Toruń.
  3. BAGROWICZ J., 2010a, Dialog w edukacji religijnej, Paedagogia Christiana, 2(26), Toruń.
  4. BAGROWICZ J., 2010b, Od redakcji, Paedagogia Christiana, 2(26), Toruń.
  5. BARTOŚ T., 2008, Jan Paweł II. Analiza krytyczna, Sic!, Warszawa.
  6. DRĄCZKOWSKI F., 2006, Metoda wykresograficzna w katechezie, [w:] H. Słotwińska (red.), W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, KUL, Lublin.
  7. DZIEKOŃSKI S., 2002, Zadania katechety jako nauczyciela, [w:] S. Dziekoński (red.), Dydaktyka w służbie katechezy, Ignatianum, WAM, Kraków.
  8. FOUCAULT M., 2009, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, ALETHEIA, Warszawa.
  9. GOLISZEK P., 2006, Implikacje metodyczne kerygmatu chrześcijańskiego, [w:] H. Słotwińska (red.), W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, KUL, Lublin.
  10. HABERMAS J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, PWN, Warszawa.
  11. KLUS-STAŃSKA D., 2008, Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 2(8), Gdańsk.
  12. KWAŚNICA R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2003.
  13. KWAŚNICA R., 2007, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, DSW, Wrocław.
  14. KWIECIŃSKI Z., 1991, Tekstualizacja nieobecności. Wprowadzenie, [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, część 1, UMK, Toruń.
  15. KWIECIŃSKI Z., 2003, Potrzeba kształcenia w humanistycznej mądrości, [w:] K. Konecki, I. Werbiński (red.), Edukacja, kultura, teologia, UMK, Toruń.
  16. MAREK Z., 2002, Wykorzystywanie założeń współczesnej dydaktyki w katechezie, [w:] S. Dziekoński (red.), Dydaktyka w służbie katechezy, Ignatianum, WAM, Kraków.
  17. MAREK Z., 2007, Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Ignatianum, WAM, Kraków.
  18. MĄKOSA P., 2006, Kryteria doboru metod w katechezie, [w:] H. Słotwińska (red.), W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, KUL, Lublin.
  19. MĄKOSA P., 2009, Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, KUL, Lublin.
  20. MCLAREN P., 1989, Life in Schools. An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education, Longan, Nowy Jork–Londyn.
  21. MILERSKI B., 1998, Religia a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim, ChAT, Warszawa.
  22. MILERSKI B., 2002, Cele edukacji religijnej w kontekście pluralizmu, Paedagogia Christiana, 2(10), Toruń.
  23. ORCZY A., 2009, Wokół natury koncepcji i treści katechezy, UKSW, Warszawa.
  24. PIETRZAK M., 2010, Prawo wyznaniowe, LexisNexis, Warszawa.
  25. POTOCKI A., 2002, Katecheza wobec współczesnych wyzwań, [w:] J. Zimny (red.), Katecheza dziś, Wydawnictwo Diecezjalne Sandomierz, Sandomierz.
  26. SŁOTWIŃSKA H., 2005, Katecheza w szkole publicznej, [w:] S. Kulpaczyński (red.), Miejsca katechezy. Rodzina, parafia, szkoła, Polihymnia, Lublin.
  27. SŁOTWIŃSKA H., 2006a, Metoda anamnezy w katechezie, [w:] H. Słotwińska (red.), W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, KUL, Lublin.
  28. SŁOTWIŃSKA H., 2006b, Słowo wstępne, [w:] H. Słotwińska (red.), W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, KUL, Lublin.
  29. STRUZIK Z., 2009, Program wychowawczy oparty na wartościach według nauczania Jana Pawła II, Instytut Papieża Jana Pawła II, Warszawa.
  30. SZKUDLAREK T., 2009, Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Impuls, Kraków.
  31. ŚLIWERSKI B., 1993, Wyspy oporu edukacyjnego, Impuls, Kraków.
  32. ŚLIWERSKI B., 1996, Edukacja autorska, Impuls, Kraków.
  33. ŚLIWERSKI B., 2010, Czy możliwy jest w szkole dialog?, Paedagogia Christiana, 1(25), Toruń.
  34. ŚNIEŻYŃSKI M., 1998, Zarys dydaktyki dialogu, PAT, Kraków.
  35. ŚNIEŻYŃSKI M., 2001, Dialog edukacyjny, PAT, Kraków.
  36. ŚNIEŻYŃSKI M., 2002, Katecheza dialogu, [w:] J. Zimny (red.), Katecheza dziś, Wydawnictwo Diecezjalne Sandomierz, Sandomierz.
  37. ŚNIEŻYŃSKI M., 2008, Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna i akademicka rzeczywistość, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
  38. TWARDZICKI B., 2001, Katechetyka formalna w służbie wiary, Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, Przemyśl.
  39. WILLIS P., 1981, Schooling to Labor. How working class kids get working class jobs, Columbia University Press, Nowy Jork.
  40. WROŃSKA H., 2006, Weryfikacja zespołowa pracy katechetycznej, [w:] H. Słotwińska (red.), W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, KUL, Lublin.
  41. ZAMOJSKI P., 2010, Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty, Wydawnictwo UG, Gdańsk.
  42. ŽIŽEK S., 2001, Przekleństwo fantazji, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.