Main Article Content
Abstract
The article discusses factors that determine the choice of particular educational paths taking into account what they objectively bring and how it is reflected in individuals? awareness. Therefore, what is taken into account on the one side is the character of what is acquired as a consequence of made choices and ? on the other hand ? the character of decisive processes. Two dimensions are achieved this way: the first one would be connected with juxtaposition expressed by contrasting economic benefits with noneconomic ones; the second one ? with continuum, whose one pole would be defined by pure calculation and the opposing one ? a purely affective action. The perspective put forward by Raymond Boudon is an example of a consequent application of an explanation procedure based on a list of economic benefits with a model of a calculating unit. The writer indicates specific cognitive benefits resulting from the assumption of the rationality of actions ? under the condition that this rationality is limited. In his opinion, thanks to such an explanation there are available simple, but satisfactory models of explaining the discussed social phenomena. The formulation of alternative assumptions within two dimensions of reflections on the issues mentioned herein requires the adoption of a wider concept about individual advantages and should be connected with seeking ways of describing the processes of making decisions in such a way that the process is far from the one of rational calculation. Such assumptions are discussed on the example of Pierre Bourdieu?s theoretical works, in particular, on his concept of the economy of practices and practical reason.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BOUDON R., 2008, Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- BOURDIEU P., 1986, The Forms of Capital, [in:] J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research in the Sociology of Education, Greenwald Press, New York.
- BOURDIEU P., 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Scholar, Warszawa.
- BOURDIEU P., 2008, Rozum praktyczny. O teorii działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- BOURDIEU P., 2011, Passeron Jean-Claude, Reprodukcja. Elementy teorii system nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Mały Rocznik Statystyczny Polski, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, wydania z lat 2000–2011.
- PUTNAM R.D., 2008, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- SZACKI J., 2004, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- WEBER M., 1985, „Obiektywność” poznania w naukach społecznych, [w:] A. Chmielecki (red.), Problemy socjologii wiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
References
BOUDON R., 2008, Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa.
BOURDIEU P., 1986, The Forms of Capital, [in:] J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research in the Sociology of Education, Greenwald Press, New York.
BOURDIEU P., 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Scholar, Warszawa.
BOURDIEU P., 2008, Rozum praktyczny. O teorii działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
BOURDIEU P., 2011, Passeron Jean-Claude, Reprodukcja. Elementy teorii system nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Mały Rocznik Statystyczny Polski, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, wydania z lat 2000–2011.
PUTNAM R.D., 2008, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
SZACKI J., 2004, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
WEBER M., 1985, „Obiektywność” poznania w naukach społecznych, [w:] A. Chmielecki (red.), Problemy socjologii wiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.