Main Article Content
Abstract
The need for education system to keep up with changes on the labor market resulted in delegation of authority regarding curriculum from central level to schools and universities. It is strictly related to the necessity of monitoring educational effects aimed at ensuring high quality of education. Assessment of educational quality is facilitated by creation of different frames of reference. Polish participation in PISA researches allows for longitudinal and cross sectional comparisons of key competencies of Polish 15year-olds? both across different educational environments as well as in comparison to their peers from other countries. Analyses conducted in this paper give picture of Polish school emerging from studies based on representative sample. The results of Polish students keep improving in consecutive studies (mathematics remain the area of worst results). Students? assessment of school is satisfactory. The discrepancy between social assessment of schools and the results of studies remains to be explained.
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ANANIADOU K., CLARO, M., 2009, 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries, OECD Education Working Papers, No. 41, OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/218525261154.
- BANACH CZ., 2002, Skarb ukryty w edukacji Strategia rozwoju edukacji w Polsce do roku 2020, Konspekt, 12, Kraków, http://www.up.krakow.pl/konspekt/12/strategia.html
- BIBALANI Z., 2011, Evaluation of education curriculum result for Persian dictation in gilmelk village (roudsae district, Gilan province, iran), International journal of academic research, 3.
- DENEK K., 2011, Testy w ewaluacji jakości kształcenia, [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, WPA UAM & PWSZ, Konin–Kalisz.
- DOLATA R., JAKUBOWSKI M., POKROPEK A., 2011, Nowe spojrzenie na pozycję Polski w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, Wyd. TOMAMI, Kraków.
- European Commission, 2010a, Key competences for a changing world, http://register.consilium.europa.eu/pdf/pl/10/st05/st05394.pl10.pdf
- European Commission, 2010b, School education: Equipping a new generation (Doc64), http://ec.europa.eu/education/lifelong-learningpolicy/doc64_en.htm (01.02.12).
- European Commission, 2012, Education and training monitor, http://ec.europa.eu/education/lifelonglearning-policy/doc/monitor12/report_en.pdf, (25.02.13).
- European Commission, 2013, Strategic framework for education and training, http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/framework_en.htm, (22.03.2013).
- FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- FIRESTONE W.A., 1993, Alternative arguments for generalizing from data as applied to qualitative research, Educational Researcher, 22.
- Gazeta Prawna.pl, 2011, Szkoła podstawowa nie uczy myśleć. W ogóle uczy niewiele, 12.2011, http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/575549,szkola_podstawowa_nie_uczy_myslec_w_ogole_uczy_niewiele.html# (9.04.2013).
- GROENWALD M., 2008, Pozytywne i niezmierzone efekty uboczne stosowania edukacyjnej wartości dodanej, [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja w dialogu – dialog w ewaluacji, Wyd. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz–Konin.
- KWIECIŃSKI Z., 2012, Zeszpecony umysł, Edukacja i Dialog, 242/243.
- Komisja Europejska, 2009, Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, http://ec.europa.eu/education/pub/pdf/general/eqf/broch_pl.pdf, (16.03.2013).
- KONARZEWSKI K., 2008, Przygotowanie uczniów do egzaminu: pokusa łatwego zysku. Raport badawczy, ISP, Warszawa.
- MEN, 2009, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA Wyniki badań w Polsce 2009, http://www.ifispan.waw.pl/pliki/pisa_2009.pdf, (20.03.2013).
- LEWOWICKI T., 1995, Przemiany oświaty, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
- LEWOWICKI T., 1998, Niepowodzenia szkolne (typowe ujęcia – uwarunkowania – program pozytywny, czyli pedagogia szkolnego sukcesu), [w:] J. Łysek (red.), Niepowodzenia szkolne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- NEVES C., 2008, International Organisations and the Evaluation of Education Systems: A Critical Comparative Analysis, European Journal of Vocational Training, Vol. 45, No. 3.
- NOWAK-DZIEMIANOWICZ M. (red.), 2013, Między adaptacją a rozwojem. Kompetencje społeczne jako cel kształcenia w szkole wyższej, książka złożona do druku.
- OECD, 2008, 21st century learning: Research, innovation and policy directions from recent OECD analyses, http://www.oecd.org/site/educeri21st/40554299.pdf, (15.03.2013).
- OECD, 2011, The Impact of the 1999 Education Reform in Poland, OECD Education Working Papers, No. 49, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5kmbjgkm1m9x-en, (5.04.2013).
- OECD, 2012, Better skills, better jobs, better lives: A strategic approach to skills policies, OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/9789264177338-en.
- PISA, 2000, The PISA International Database, http://pisa2000.acer.edu.au/index.php, (10.03.2013).
- PISA, 2003, The PISA International Database, http://pisa2003.acer.edu.au/index.php, (9.03.2013).
- PISA, 2006, The PISA International Database, http://pisa2006.acer.edu.au/, (15.03.2013).
- PISA, 2009a, Compendium for the student questionnaire, http://pisa2009.acer.edu.au/downloads.php, (20.03.2013).
- PISA, 2009b, Results: Executive Summary, http://www.oecd.org/pisa/46643496.pdf
- PISA, 2009c, Interactive Data Selection, http://pisa2009.acer.edu.au/, (9.03.2013).
- PISA, 2009d, Student questionnaire for PISA 2009, http://pisa2009.acer.edu.au/downloads/PISA09_Student_questionnaire.pdf, (15.04.2013).
- Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA, http://www.ifispan.waw.pl/pliki/pisa_2009.pdf, (5.03.2013).
- POLIT D., BECK C., 2010, Generalization in quantitative and qualitative research: Myths and strategies, International Journal of Nursing Studies, 47.
- POTULICKA E., RUTKOWIAK J., 2012, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- Raport Polska 2030, 2011, Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego, http://zds.kprm.gov.pl/sites/default/files/srkl_-_wersja_z_15_listopada.pdf, (15.04.2013).
- Raport Wprost, 2010, Szkoła życia, nr 35, http://www.wprost.pl/ar/206548/Raport-Wprost-Szkolazycia/?pg=1.
- Rzeczpospolita, 2011, Uczeń wciskany w schematy, 20.10.2011, http://archiwum.rp.pl/artykul/1088006-Uczen-wciskany-w-schematy.html, (18.04.2013).
- SHI Y., TSANG M., 2008, Evaluation of adult literacy education in the United States: A review of methodological issues, Educational Research Review, 3.
- SUCH J., SZCZĘŚNIAK M., 1997, Filozofia nauki, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
- ŚLIWERSKI B., 2012, Związane skrzydła do lotu, Edukacja i Dialog, 238/239.
- THORNTON B., SHEPPERSON T., CANAVERO S., 2007, A systems approach to school improvement: Program Evaluation and Organizational Learning, Education, Vol. 128, No. 1.
- WESTERMAN M., 2006, What counts as ‘‘good’’ quantitative research and what can we say about when to use quantitative and/or qualitative methods?, New Ideas in Psychology, 24.
- Wprost, 2012, Polska szkoła dyskryminuje ... chłopców i dziewczynki, http://www.wprost.pl/ar/322300/Polskaszkola-dyskryminuje-chlopcow-i-dziewczynki/, (10.04.2013).
- ZIEGLER S., 1996, The effectiveness of adult literacy education: A review of issues and literature related to outcome-based evaluation of literacy programs, Ontario Literacy Coalition, Toronto.
References
ANANIADOU K., CLARO, M., 2009, 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries, OECD Education Working Papers, No. 41, OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/218525261154.
BANACH CZ., 2002, Skarb ukryty w edukacji Strategia rozwoju edukacji w Polsce do roku 2020, Konspekt, 12, Kraków, http://www.up.krakow.pl/konspekt/12/strategia.html
BIBALANI Z., 2011, Evaluation of education curriculum result for Persian dictation in gilmelk village (roudsae district, Gilan province, iran), International journal of academic research, 3.
DENEK K., 2011, Testy w ewaluacji jakości kształcenia, [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, WPA UAM & PWSZ, Konin–Kalisz.
DOLATA R., JAKUBOWSKI M., POKROPEK A., 2011, Nowe spojrzenie na pozycję Polski w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, Wyd. TOMAMI, Kraków.
European Commission, 2010a, Key competences for a changing world, http://register.consilium.europa.eu/pdf/pl/10/st05/st05394.pl10.pdf
European Commission, 2010b, School education: Equipping a new generation (Doc64), http://ec.europa.eu/education/lifelong-learningpolicy/doc64_en.htm (01.02.12).
European Commission, 2012, Education and training monitor, http://ec.europa.eu/education/lifelonglearning-policy/doc/monitor12/report_en.pdf, (25.02.13).
European Commission, 2013, Strategic framework for education and training, http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/framework_en.htm, (22.03.2013).
FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
FIRESTONE W.A., 1993, Alternative arguments for generalizing from data as applied to qualitative research, Educational Researcher, 22.
Gazeta Prawna.pl, 2011, Szkoła podstawowa nie uczy myśleć. W ogóle uczy niewiele, 12.2011, http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/575549,szkola_podstawowa_nie_uczy_myslec_w_ogole_uczy_niewiele.html# (9.04.2013).
GROENWALD M., 2008, Pozytywne i niezmierzone efekty uboczne stosowania edukacyjnej wartości dodanej, [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja w dialogu – dialog w ewaluacji, Wyd. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz–Konin.
KWIECIŃSKI Z., 2012, Zeszpecony umysł, Edukacja i Dialog, 242/243.
Komisja Europejska, 2009, Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, http://ec.europa.eu/education/pub/pdf/general/eqf/broch_pl.pdf, (16.03.2013).
KONARZEWSKI K., 2008, Przygotowanie uczniów do egzaminu: pokusa łatwego zysku. Raport badawczy, ISP, Warszawa.
MEN, 2009, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA Wyniki badań w Polsce 2009, http://www.ifispan.waw.pl/pliki/pisa_2009.pdf, (20.03.2013).
LEWOWICKI T., 1995, Przemiany oświaty, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
LEWOWICKI T., 1998, Niepowodzenia szkolne (typowe ujęcia – uwarunkowania – program pozytywny, czyli pedagogia szkolnego sukcesu), [w:] J. Łysek (red.), Niepowodzenia szkolne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
NEVES C., 2008, International Organisations and the Evaluation of Education Systems: A Critical Comparative Analysis, European Journal of Vocational Training, Vol. 45, No. 3.
NOWAK-DZIEMIANOWICZ M. (red.), 2013, Między adaptacją a rozwojem. Kompetencje społeczne jako cel kształcenia w szkole wyższej, książka złożona do druku.
OECD, 2008, 21st century learning: Research, innovation and policy directions from recent OECD analyses, http://www.oecd.org/site/educeri21st/40554299.pdf, (15.03.2013).
OECD, 2011, The Impact of the 1999 Education Reform in Poland, OECD Education Working Papers, No. 49, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5kmbjgkm1m9x-en, (5.04.2013).
OECD, 2012, Better skills, better jobs, better lives: A strategic approach to skills policies, OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/9789264177338-en.
PISA, 2000, The PISA International Database, http://pisa2000.acer.edu.au/index.php, (10.03.2013).
PISA, 2003, The PISA International Database, http://pisa2003.acer.edu.au/index.php, (9.03.2013).
PISA, 2006, The PISA International Database, http://pisa2006.acer.edu.au/, (15.03.2013).
PISA, 2009a, Compendium for the student questionnaire, http://pisa2009.acer.edu.au/downloads.php, (20.03.2013).
PISA, 2009b, Results: Executive Summary, http://www.oecd.org/pisa/46643496.pdf
PISA, 2009c, Interactive Data Selection, http://pisa2009.acer.edu.au/, (9.03.2013).
PISA, 2009d, Student questionnaire for PISA 2009, http://pisa2009.acer.edu.au/downloads/PISA09_Student_questionnaire.pdf, (15.04.2013).
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA, http://www.ifispan.waw.pl/pliki/pisa_2009.pdf, (5.03.2013).
POLIT D., BECK C., 2010, Generalization in quantitative and qualitative research: Myths and strategies, International Journal of Nursing Studies, 47.
POTULICKA E., RUTKOWIAK J., 2012, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Raport Polska 2030, 2011, Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego, http://zds.kprm.gov.pl/sites/default/files/srkl_-_wersja_z_15_listopada.pdf, (15.04.2013).
Raport Wprost, 2010, Szkoła życia, nr 35, http://www.wprost.pl/ar/206548/Raport-Wprost-Szkolazycia/?pg=1.
Rzeczpospolita, 2011, Uczeń wciskany w schematy, 20.10.2011, http://archiwum.rp.pl/artykul/1088006-Uczen-wciskany-w-schematy.html, (18.04.2013).
SHI Y., TSANG M., 2008, Evaluation of adult literacy education in the United States: A review of methodological issues, Educational Research Review, 3.
SUCH J., SZCZĘŚNIAK M., 1997, Filozofia nauki, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
ŚLIWERSKI B., 2012, Związane skrzydła do lotu, Edukacja i Dialog, 238/239.
THORNTON B., SHEPPERSON T., CANAVERO S., 2007, A systems approach to school improvement: Program Evaluation and Organizational Learning, Education, Vol. 128, No. 1.
WESTERMAN M., 2006, What counts as ‘‘good’’ quantitative research and what can we say about when to use quantitative and/or qualitative methods?, New Ideas in Psychology, 24.
Wprost, 2012, Polska szkoła dyskryminuje ... chłopców i dziewczynki, http://www.wprost.pl/ar/322300/Polskaszkola-dyskryminuje-chlopcow-i-dziewczynki/, (10.04.2013).
ZIEGLER S., 1996, The effectiveness of adult literacy education: A review of issues and literature related to outcome-based evaluation of literacy programs, Ontario Literacy Coalition, Toronto.