Main Article Content
Abstract
The main topic of the paper is concentrated on the quality of school achievements in language and mathematics of 9-year olds-completing the first stage of primary education and the possibilities to use analysis of results as an instrument of increasing the quality of elementary education. OBUT was conducted in 2011 and 2012 among the majority of Polish primary schools. The main goal of research was enrichment of knowledge on effectiveness of school education which complete teachers? everyday observations and activities. The results of research OBUT was treated as an element of school evaluation. In the paper is presented the methodology of research, especially the procedure of preparation and carry out of nationwide research at schools, the role of teachers during the process of completing and coding the data and the role of reports from research. The last part of the paper includes the critical analysis and discussion concerning the purposefulness of this kind of research , interpretation of results and possibilities and limitations of implementation recommendations from reports at elementary education.
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- DAGIEL M., ŻYTKO M. (red.), 2011, Szkolne rzeczywistości uczniów klas trzecich w środowisku wiejskim, CKE, Warszawa.
- DAGIEL M., 2011, Pozwólmy dzieciom bawić się słowami, CKE, Warszawa.
- DAGIEL M., ŻYTKO M. (red.), 2009, Nauczyciel kształcenia zintegrowanego 2008 – wiele różnych światów, CKE.
- DĄBROWSKI M., 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć, CKE, Warszawa.
- DĄBROWSKI M., ŻYTKO M. (red)., 2007, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Raport z badania ilościowego, cz. 1, CKE, Warszawa.
- DĄBROWSKI M., ŻYTKO M. (red.), 2008, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Konteksty szkolnych osiągnięć uczniów, CKE, Warszawa.
- DĄBROWSKI M. (red.), 2009, Trzecioklasista i jego nauczyciel, CKE, Warszawa.
- DĄBROWSKI M. (red.), 2011, Trzecioklasiści 2010 – raport z badań ilościowych, CKE, Warszawa.
- KALINOWSKA A., 2010, Pozwólmy dzieciom działać, CKE, Warszawa.
- KONARZEWSKI K., 2007, Jak czytają dzieci w Polsce i na świecie. Raport z badań PIRLS 2006, CKE, Warszawa.
- KONARZEWSKI K., 2012, TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, CKE, Warszawa.
- MURAWSKA B., ŻYTKO M., 2012, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Uczeń, szkoła, dom, CKE, Warszawa.
- MURAWSKA B., 2011, Pozwólmy dzieciom czytać, CKE, Warszawa.
- PREGLER A., WIATRAK E., 2011, Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów Raport OBUT 2011, CKE, Warszawa.
- PREGLER A., WIATRAK E., 2012, Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów Raport OBUT 2012, CKE, Warszawa.
- ŻYTKO M., 2010, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, CKE, Warszawa.
References
DAGIEL M., ŻYTKO M. (red.), 2011, Szkolne rzeczywistości uczniów klas trzecich w środowisku wiejskim, CKE, Warszawa.
DAGIEL M., 2011, Pozwólmy dzieciom bawić się słowami, CKE, Warszawa.
DAGIEL M., ŻYTKO M. (red.), 2009, Nauczyciel kształcenia zintegrowanego 2008 – wiele różnych światów, CKE.
DĄBROWSKI M., 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć, CKE, Warszawa.
DĄBROWSKI M., ŻYTKO M. (red)., 2007, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Raport z badania ilościowego, cz. 1, CKE, Warszawa.
DĄBROWSKI M., ŻYTKO M. (red.), 2008, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Konteksty szkolnych osiągnięć uczniów, CKE, Warszawa.
DĄBROWSKI M. (red.), 2009, Trzecioklasista i jego nauczyciel, CKE, Warszawa.
DĄBROWSKI M. (red.), 2011, Trzecioklasiści 2010 – raport z badań ilościowych, CKE, Warszawa.
KALINOWSKA A., 2010, Pozwólmy dzieciom działać, CKE, Warszawa.
KONARZEWSKI K., 2007, Jak czytają dzieci w Polsce i na świecie. Raport z badań PIRLS 2006, CKE, Warszawa.
KONARZEWSKI K., 2012, TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, CKE, Warszawa.
MURAWSKA B., ŻYTKO M., 2012, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Uczeń, szkoła, dom, CKE, Warszawa.
MURAWSKA B., 2011, Pozwólmy dzieciom czytać, CKE, Warszawa.
PREGLER A., WIATRAK E., 2011, Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów Raport OBUT 2011, CKE, Warszawa.
PREGLER A., WIATRAK E., 2012, Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów Raport OBUT 2012, CKE, Warszawa.
ŻYTKO M., 2010, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, CKE, Warszawa.