Main Article Content

Abstract

In this paper it is argued that the Nowa Matura tests developer has not considered current perspectives on validity. A central issue of a proposed argument are exam results uses. The paper focuses on the intended uses, which have been specified in regulations governing the use of scores. Examples of the exam results uses, described in school evaluation reports, are briefly discussed. Theoretical background ? validity issues in scores uses ? is presented.

Keywords

egzamin ewaluacja diagnoza edukacyjna exam evaluation educational diagnosis

Article Details

How to Cite
Skorupiński, P. M. (2013). Validity of Exam Results Uses. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(4(64), 91–98. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/127

References

  1. Centralna Komisja Egzaminacyjna, 2012a, Procedury organizowania i przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2012/2013, http://www.cke.edu.pl/71-procedury-201213.html
  2. Centralna Komisja Egzaminacyjna, 2012b, Osiągnięcia maturzystów w 2012 roku. Sprawozdanie z egzaminu maturalnego w 2012 roku, http://www.cke.edu.pl/73-informacja-o-wynikach.html
  3. CRONBACH L.J., 1971, Test validation, [in:] R.L. Throndike (red.), Educational measurement, II ed., American Council on Education, Washington.
  4. CRONBACH L.J., MEEHL P.E., 1955, Construct validity in psychological tests, Psychological Bulletin, No. 4 (Vol. 52).
  5. CURETON E.E., 1951, Validity, [in:] E.F. Lindquist (ed.), Educational measurement, I ed., American Council on Education, Washington.
  6. KANE M.T., 2006, Validation, [in:] R.L. Brennan (ed.), Educational measurement, IV ed., American Council on Education and Praeger, Westport.
  7. KANE M.T., 2013, Validating the interpretations and uses of test scores, Journal of Educational Measurement, No 1 (Vol. 50).
  8. MESSICK S., 1988, The once and future issues of validity: assessing the meaning and consequences of measurement, [in:] H. Wainer, H.I. Braun (ed.), Test validity, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.
  9. MESSICK S., 1989, Validity, [in:] R.L. Linn (ed.), Educational measurement, III ed., American Council on Education and Macmillan, New York.
  10. MESSICK S., 1992, Validity of test interpretation and use, [in:] M.C. Alkin (ed.), Encyclopedia of educational research, VI ed., Macmillan, New York.
  11. MOSS P.A., 1998, The role of consequences in validity theory, Educational Measurement: Issues and Practice, No. 2 (Vol. 17).
  12. NIEMIERKO B., 2003, Jaki pomiar dydaktyczny jest nam potrzebny?, [w:] B. Niemierko (red.), Trafność pomiaru jako podstawa obiektywizacji egzaminów szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
  13. NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  14. NIEMIERKO B., 2012, Jawne i ukryte błędy pomiaru dydaktycznego, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków.
  15. POPHAM W.J., 1997, Consequential validity: right concern-wrong concept, Educational Measurement: Issues and Practice, No. 2 (Vol. 16).
  16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324.
  17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Dz.U. z 2010 r. Nr 156, poz. 1046.
  18. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Dz.U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562.
  19. SIRECI S.G., 2013, Agreeing on validity arguments, Journal of Educational Measurement, No 1 (Vol. 50).
  20. Sprawozdanie roczne z wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w 2010 roku, 2011, Warszawa, http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/Strony/default.aspx
  21. Standards for educational and psychological testing, 1999, American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education, Washington.
  22. System ewaluacji oświaty, 2013, http://www.npseo.pl/