Main Article Content
Abstract
In this paper it is argued that the Nowa Matura tests developer has not considered current perspectives on validity. A central issue of a proposed argument are exam results uses. The paper focuses on the intended uses, which have been specified in regulations governing the use of scores. Examples of the exam results uses, described in school evaluation reports, are briefly discussed. Theoretical background ? validity issues in scores uses ? is presented.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Centralna Komisja Egzaminacyjna, 2012a, Procedury organizowania i przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2012/2013, http://www.cke.edu.pl/71-procedury-201213.html
- Centralna Komisja Egzaminacyjna, 2012b, Osiągnięcia maturzystów w 2012 roku. Sprawozdanie z egzaminu maturalnego w 2012 roku, http://www.cke.edu.pl/73-informacja-o-wynikach.html
- CRONBACH L.J., 1971, Test validation, [in:] R.L. Throndike (red.), Educational measurement, II ed., American Council on Education, Washington.
- CRONBACH L.J., MEEHL P.E., 1955, Construct validity in psychological tests, Psychological Bulletin, No. 4 (Vol. 52).
- CURETON E.E., 1951, Validity, [in:] E.F. Lindquist (ed.), Educational measurement, I ed., American Council on Education, Washington.
- KANE M.T., 2006, Validation, [in:] R.L. Brennan (ed.), Educational measurement, IV ed., American Council on Education and Praeger, Westport.
- KANE M.T., 2013, Validating the interpretations and uses of test scores, Journal of Educational Measurement, No 1 (Vol. 50).
- MESSICK S., 1988, The once and future issues of validity: assessing the meaning and consequences of measurement, [in:] H. Wainer, H.I. Braun (ed.), Test validity, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.
- MESSICK S., 1989, Validity, [in:] R.L. Linn (ed.), Educational measurement, III ed., American Council on Education and Macmillan, New York.
- MESSICK S., 1992, Validity of test interpretation and use, [in:] M.C. Alkin (ed.), Encyclopedia of educational research, VI ed., Macmillan, New York.
- MOSS P.A., 1998, The role of consequences in validity theory, Educational Measurement: Issues and Practice, No. 2 (Vol. 17).
- NIEMIERKO B., 2003, Jaki pomiar dydaktyczny jest nam potrzebny?, [w:] B. Niemierko (red.), Trafność pomiaru jako podstawa obiektywizacji egzaminów szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
- NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- NIEMIERKO B., 2012, Jawne i ukryte błędy pomiaru dydaktycznego, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków.
- POPHAM W.J., 1997, Consequential validity: right concern-wrong concept, Educational Measurement: Issues and Practice, No. 2 (Vol. 16).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Dz.U. z 2010 r. Nr 156, poz. 1046.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Dz.U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562.
- SIRECI S.G., 2013, Agreeing on validity arguments, Journal of Educational Measurement, No 1 (Vol. 50).
- Sprawozdanie roczne z wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w 2010 roku, 2011, Warszawa, http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/Strony/default.aspx
- Standards for educational and psychological testing, 1999, American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education, Washington.
- System ewaluacji oświaty, 2013, http://www.npseo.pl/
References
Centralna Komisja Egzaminacyjna, 2012a, Procedury organizowania i przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2012/2013, http://www.cke.edu.pl/71-procedury-201213.html
Centralna Komisja Egzaminacyjna, 2012b, Osiągnięcia maturzystów w 2012 roku. Sprawozdanie z egzaminu maturalnego w 2012 roku, http://www.cke.edu.pl/73-informacja-o-wynikach.html
CRONBACH L.J., 1971, Test validation, [in:] R.L. Throndike (red.), Educational measurement, II ed., American Council on Education, Washington.
CRONBACH L.J., MEEHL P.E., 1955, Construct validity in psychological tests, Psychological Bulletin, No. 4 (Vol. 52).
CURETON E.E., 1951, Validity, [in:] E.F. Lindquist (ed.), Educational measurement, I ed., American Council on Education, Washington.
KANE M.T., 2006, Validation, [in:] R.L. Brennan (ed.), Educational measurement, IV ed., American Council on Education and Praeger, Westport.
KANE M.T., 2013, Validating the interpretations and uses of test scores, Journal of Educational Measurement, No 1 (Vol. 50).
MESSICK S., 1988, The once and future issues of validity: assessing the meaning and consequences of measurement, [in:] H. Wainer, H.I. Braun (ed.), Test validity, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.
MESSICK S., 1989, Validity, [in:] R.L. Linn (ed.), Educational measurement, III ed., American Council on Education and Macmillan, New York.
MESSICK S., 1992, Validity of test interpretation and use, [in:] M.C. Alkin (ed.), Encyclopedia of educational research, VI ed., Macmillan, New York.
MOSS P.A., 1998, The role of consequences in validity theory, Educational Measurement: Issues and Practice, No. 2 (Vol. 17).
NIEMIERKO B., 2003, Jaki pomiar dydaktyczny jest nam potrzebny?, [w:] B. Niemierko (red.), Trafność pomiaru jako podstawa obiektywizacji egzaminów szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
NIEMIERKO B., 2012, Jawne i ukryte błędy pomiaru dydaktycznego, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków.
POPHAM W.J., 1997, Consequential validity: right concern-wrong concept, Educational Measurement: Issues and Practice, No. 2 (Vol. 16).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Dz.U. z 2010 r. Nr 156, poz. 1046.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Dz.U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562.
SIRECI S.G., 2013, Agreeing on validity arguments, Journal of Educational Measurement, No 1 (Vol. 50).
Sprawozdanie roczne z wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w 2010 roku, 2011, Warszawa, http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/Strony/default.aspx
Standards for educational and psychological testing, 1999, American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education, Washington.
System ewaluacji oświaty, 2013, http://www.npseo.pl/