Main Article Content
Abstract
This voice is a reaction to Magdalena Archacka?s text, which is not so much the review of my book, but the defence of ?the only correct? interpretation of Michel Foucault?s works. By the means of repeatings everal facts, which, in my opinion, are important, but unnoticed by the reviewer, the text presented hereby is an attempt to encourage the Reader to adopt different lines of receiving the French philosopher?s works, outside the dispute of who understands the Foucauldian gouvernementalité better.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ARCHACKA M., 2014, Rec., Helena Ostrowicka, Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
- BALL S.J., 1993, What is policy? Texts, trajectories and toolboxes, Discourse: The Australian Journal of Educational Studies, 13(2).
- CHUTORAŃSKI M., 2013a, Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- CHUTORAŃSKI M., 2013b, Urządzanie uniwersytetu, [w:] M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy Universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Impuls, Kraków.
- COLLINI S. (red.), 1996. Interpretacja i nadinterpretacja, Znak, Kraków.
- CZYŻEWSKI M., 2011, Polskie przekłady literatury humanistycznej i „społeczeństwo wiedzy”, Przegląd Socjologii Jakościowej, nr 2.
- DEAN M., 2010, Governmentality. Power and rule in modern society, Sage, London.
- ERIBON D., 1991, Michel Foucault, Harvard UP, Cambridge, MA.
- FOUCAULT M., 1977, Archeologia wiedzy, PWN, Warszawa.
- FOUCAULT M., 1995, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa.
- FOUCAULT M., 2002, Porządek dyskursu, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk.
- FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- FOUCAULT M., 2011, Narodziny biopolityki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- FOUCAULT M., 2012, Hermeneutyka podmiotu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- GOODWIN N., 1996, Governmentality in the Queensland Department of Education: policies and the management of schools, Discourse, 17(1).
- HERER M., 2010, Od tłumacza, [w:] M. Foucault, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, Warszawa.
- LEMKE T. 2001, The birth of biopolitics. Michel Foucault’s Lecture at the Collége de France on Neoliberal Governmentality. “Economy and Society”, przeł. E. Charkiewicz, dostępny na stronie:
- www.ekologiasztuka.pl
- MILERSKI B., ŚLIWERSKI B. (red.), 2000, Pedagogika. Leksykon, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- OSTROWICKA H., 2010, Horyzont oczekiwań – z recepcji myśli Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3.
- OSTROWICKA H., 2012a, Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
- OSTROWICKA H., 2012b, Foucaultowska koncepcja „urządzania” w krytycznej refleksji nad neoliberalną polityką edukacyjną, Kultura i Edukacja, nr 1.
- ROSE N., 1990, Governing the soul: The shaping of the private self, Routledge, London–New York.
- STERNBERG R.J., 2011, Recenzowanie prac naukowych w psychologii, Wydawnictwo Paradygmat, Warszawa.
- WALTERS W., HAAHR J.H., 2011, Rządzenie Europą. Dyskurs, urządzanie i integracja europejska, PWN, Warszawa.
References
ARCHACKA M., 2014, Rec., Helena Ostrowicka, Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
BALL S.J., 1993, What is policy? Texts, trajectories and toolboxes, Discourse: The Australian Journal of Educational Studies, 13(2).
CHUTORAŃSKI M., 2013a, Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
CHUTORAŃSKI M., 2013b, Urządzanie uniwersytetu, [w:] M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy Universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Impuls, Kraków.
COLLINI S. (red.), 1996. Interpretacja i nadinterpretacja, Znak, Kraków.
CZYŻEWSKI M., 2011, Polskie przekłady literatury humanistycznej i „społeczeństwo wiedzy”, Przegląd Socjologii Jakościowej, nr 2.
DEAN M., 2010, Governmentality. Power and rule in modern society, Sage, London.
ERIBON D., 1991, Michel Foucault, Harvard UP, Cambridge, MA.
FOUCAULT M., 1977, Archeologia wiedzy, PWN, Warszawa.
FOUCAULT M., 1995, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa.
FOUCAULT M., 2002, Porządek dyskursu, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk.
FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
FOUCAULT M., 2011, Narodziny biopolityki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
FOUCAULT M., 2012, Hermeneutyka podmiotu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
GOODWIN N., 1996, Governmentality in the Queensland Department of Education: policies and the management of schools, Discourse, 17(1).
HERER M., 2010, Od tłumacza, [w:] M. Foucault, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, Warszawa.
LEMKE T. 2001, The birth of biopolitics. Michel Foucault’s Lecture at the Collége de France on Neoliberal Governmentality. “Economy and Society”, przeł. E. Charkiewicz, dostępny na stronie:
www.ekologiasztuka.pl
MILERSKI B., ŚLIWERSKI B. (red.), 2000, Pedagogika. Leksykon, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
OSTROWICKA H., 2010, Horyzont oczekiwań – z recepcji myśli Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3.
OSTROWICKA H., 2012a, Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
OSTROWICKA H., 2012b, Foucaultowska koncepcja „urządzania” w krytycznej refleksji nad neoliberalną polityką edukacyjną, Kultura i Edukacja, nr 1.
ROSE N., 1990, Governing the soul: The shaping of the private self, Routledge, London–New York.
STERNBERG R.J., 2011, Recenzowanie prac naukowych w psychologii, Wydawnictwo Paradygmat, Warszawa.
WALTERS W., HAAHR J.H., 2011, Rządzenie Europą. Dyskurs, urządzanie i integracja europejska, PWN, Warszawa.